الأحد، 31 ديسمبر 2017

قدري .. رواية بقلم هاجر هشام





في احد الاحياء الراقيه بالقاهرة تسللت اشعه الشمس الي هذه الغرفه الورديه الممتلئه بالبهجه والسرور 
مريم قومي بقا يا روما كدا هتتاخري يا حبيبتي قالتها داده خيريه ( سيده في العقد الخامس من عمرها مربيه مريم منذ طفولتها ولم تتزوج ولها أخ واحد )
 مريم : ايه يا داده فيه ايه سبيني انام 
( بطلتنا مريم فتاه في ال ٢١ من عمرها طالبه في كليه الفنون الجميله تمتلك عيون ذات اللون الرمادي مما يجعلك تشعر بالدفئ عند النظر إليها ذات طبع هادئ )
خيريه : قومي يا روما الساعه ٩
مريم : اوووبس دا انا ورايا معاد مهم الساعه ١٠
خيريه : منا بصحي فيكي من الصبح لما تعبت معاكي
مريم : خلاص قومت وتابعت قائله : هيا الحكومه فين ( تقصد مامتها بس هيا بتحب تقولها يا حكومه عشان تضايقها وترجع تصالحها )
ابتمست الداده ثم قالت : اهي لسه قايمه برضو يلا عشان تفطرو سوا
مريم : اوكيه
ذهبت مريم الي الحمام الملحق بغرفتها وتوضت وصلت ثم ارتدت ملابسها المكونه من فستان يصل الي الركبه لونه اوف وايت وبه حزام من اللون الاسود وتركت شعرها لينسدل خلف ظهرها ووضعت ملمع شفاه مما اظهر جمالها واتجهت الي غرفه السفره
مريم : صباح الخير يا ست الكل
كاميليا : صباح النور يا مريم رايحه فين كدا
( كاميليا سيده في العقد الرابع من عمرها لها مظهر جذاب وشخصيه قويه تمتلك شركه ورثتها عن ابيها )
مريم : لا رايحه معرض تبع جامعه عين شمس
كاميليا : اوكيه يلا همشي عشان الحق مواعيدي
مريم: اوكيه يا حكومه اقصد يا ماما واردفت قائله مع السلامه
في فيلا عبدالمجيد حسان
عمر : صباح الخير يا بابا
( بطلنا عمر عنده ٣٢ ظابط شرطه بيحب شغله جدا ووسيم وكل البنات بتتمني بصه منه بس هو مش بيفكر في الجواز أبدأ
عبدالمجيد : صباح النور يا حضره الظابط
( عبدالمجيد رجل أعمال مشهور جدا عنده ٥٥ سنه
عمر : انا هنزل يا بابا مع السلامه 
عبدالمجيد : مع السلامه
وانطلق عمر مغادرا
 في بيت مريم
اكملت مريم فطورها وغادرت لتلحق بمعاد المعرض الذي تنتظره من زمن استقلت عربيتها الخاصه وفي الطريق رن هاتفها لتجدها احلام صديقتها 
( احلام فتاه ذات ال ٢١ من عمرها صديقه مريم من الطفوله
في كليه الإعلام حيث تعشق هذا المجال بشده )
احلام باندفاع: والله انتي بارده مش كلمتيني ليه امبارح
مريم: طب قولي صباح الخير الاول
احلام: ماشي يا روما صباح الخير انتي فين كدا
مريم: رايحه المعرض بتاع عماد
احلام: عماد مين
مريم : انتي جالك زهايمر ولا ايه عماد الي قابلناه في المول وانتي اتخانقتي معاه
احلام : هو فين المعرض دا
مريم  : في قاعه (.....)
احلام : اوكي هشوف وممكن اجي 
ولسه مريم هترد عليها عربيتها اتخبطت
مريم : اه يا ابن التيت
احلام : في ايه يا روما
مريم : دا واحد متخلف خبطني  سلام دلوقتي يا احلام
مريم نزلت ف لقت شاب قدامها واتقابلت عيونهم في لحظه فسرح هو في جمالها لكنه فاق علي صوتها
مريم : مش تفتح يا بني آدم انت
الشاب بهدوء : اسف بس 
ولسه هيكمل كلامه هيا قاطعته 
مريم : بس ايه هيا ماما جيبالك العربيه عشان تجيب بيها اجل خلق الله ولا ايه
الشاب : ممكن تهدي شويه
مريم : اهدي ايه انت شايف عملت ايه في العربيه ولا البعيد اعمي
الشاب : انا ممكن اوديهالك التوكيل علي فكره
مريم : شايفني بقبل العوض ولا حاجه
الشاب يا عيني لسه هيتكلم راحت مريم قايله
مريم : بعد كدا ابقي فتح يا بتاع انت
سابته ومشيت وهو واقف مذهول من البنت الي ظهرت قدامه فجأه دي وقد ايه هيا جميله لكنها عصبيه اوي وشويه وركب عربيته ومشي
اما مريم فبعد ما مشيت استغربت هيا ليه اتكلمت معاه كدا لكنها عدت الموضوع واخيرا وصلت للمكان الي هتروحه وكلمت احلام تشوفها فين
مريم : ايه يا احلام انتي فين
احلام : قوليلي انتي الاول حصل ايه
مريم : مفيش نزلت هزقته ومشيت
احلام : يا مجنونه المهم مش هقدر اجي لان طلع ورايا محاضراه مهمه جدا
مريم : اوك كلميني لما تخلصي
دخلت مريم للمكان وهناك قابلت عماد
( عماد عنده ٢٨ سنه رسام مشهور جدا اتعرف ع مريم عن طريق الصدفه وبقو اصحاب )
مريم : ازيك يا عماد
 عماد : الحمدلله يا روما انتي عامله ايه
مريم : انا تمام واردفت قائله : مشاء الله اللوحات تجنن مبروك يا عماد انا واثقه من نجاح المعرض
عماد : الله يبارك فيكي يا مريم عقبال المعرض بتاعك انا واثق انك هتبقي أشهر رسامه في العالم
لسه مريم هترد عليه قاطعهم صوت
الشخص : عماااااد
مريم استغربت جدا لانها سمعت الصوت دا قبل كدا فبصت وراها وتقريبا اتصدمت 
مريم : انت !!!!
الشخص : انتي !!!!
عماد بتسأل : ايه دا تعرفو بعض
مريم بشئ من العصبيه : لا واردفت قائله بعد اذنك يا عماد
عماد : رايحه فين اقعدي شويه
مريم وهي تتحاشي النظر للشخص : لا ورايا معاد مهم مع السلامه
عماد : سلام
بعد م مريم مشيت بص للشخص وقاله : فيه ايه يا عمر
عمر : مفيش خبطت عربيتها وحصل سوء تفاهم
عماد : سوء تفاهم ومع مريم ازاااي دي القطه تاكل عشاها
بصله عمر بنظره استغراب وقال في نفسه ( اه مهو واضح ان القطه هتاكل عشاها دي كانت هتاكلني وهيا واقفه ) وبعدين قال : قولتلك يا عماد سوء تفاهم 
سكت عماد وهو مش فاهم حاجه 
مريم بقا بعد ما مشيت كانت هتموت وتعرف ليه بتتعصب لما بتشوف الشخص دا واتمنت لو مش تشوفو تاني مع ان في شئ جواها كان نفسه أنهم يتقابلو تاني
خلص اليوم بسرعه
في بيت مريم
خيريه : يلا يا روما العشا جاهز
لكن مريم مش بترد وكانت سرحانه
نادتها تاني : مريم......يا مريم
مريم كانت بتفكر في عمر وشكله وأدبه رغم انها غلطت فيه  وهيا مكنتش تعرف اسمه اصلا ولا تعرف عنو اي حاجه
فاقت من شرودها علي صوت خيريه
مريم: خير يا داده
خيريه : صحي النوم يا روما مالك يا حبيبتي
مريم : مفيش يا داده
خيريه : طب يلا العشا جاهز
مريم : حاضر جايه وراكي
مريم في نفسها ( ليه بفكر فيك اطلع من دماغي بقا )
كاميليا: مريم بقولك ايه
مريم : نعم يا كوكي
كاميليا : بكرا معزومين ع الغدا ولازم تبقي موجوده
مريم : اشمعنه لازم يعني
كاميليا : من غير ليه يا مريم
مريم : اوك يا حكومه
كاميليا بانفعال : مريم
مريم : بهزر معاكي يا كوكي
كاميليا: تصبحي ع خير
مريم : وانتي من اهل الخير
دخلت مريم اوضتها وفضلت تفكر في عمر لحد م نامت
اما في بيت عمر
رجع عمر من برا لقي ابوه بيتعشي
عمر : مساء الخير يا بابا
عبدالمجيد : عمر باشا الي مش بشوفو غير ف المناسبات خير هو بكرا العيد ولا ايه
( مع انه لسه شايفه الصبح قبل م ينزل بس هو بيحب عمر يفضل جنبه علطول وشايفه طول الوقت )
ضحك عمر وقال : طب الحق انام بقا عشان اصحي اصلي العيد
عبدالمجيد : مش هتتعشي
عمر : لا اكلت مع عماد
عبدالمجيد : انا محتاجك معايا بكرا في شغل
عمر : وانا من امتي ليا في شغلك انا ظابط شرطه علي فكره
عبدالمجيد: لازم تبقي موجود
عمر : وهيبقي فين بقا الشغل دا
عبدالمجيد: في نادي (....)
عمر : هحاول اجي
عبدالمجيد باصرار: عمر هتيجي
عمر : اوك تصبح ع خير
عبدالمجيد: وانت من اهله يا حبيبي
عمر طلع علي اوضته وهو جواه اسئله كتير منها ليه عماد بيقول ع مريم انها هاديه ومحترمه مع انها معاه مكنتش كدا خالص والأغرب من دا ان فعلا ف عنيها دفي وحنيه 
فضل يفكر في مريم لحد ما نام من التعب
صباح يوم جديد
مريم نزلت الكليه وكعادتها كانت زي القمر وهناك قابلت احلام وطبعا مريم حكت لها علي عمر 
احلام : هاه وبعدين كملي كلام عنه
وكان كلام احلام في نوع من التريقه
مريم : تصدقي انا غلطانه اني بحكيلك
احلام : خلاص كملي وبعدين
مريم : بس بقا قفلتيني
رن تليفون مريم وكانت مامتها ( كاميليا )
مامتها : ........
مريم : حاضر يا ماما مش هتاخر
مامتها : ........
مريم : سلام
وبعد م قفلت
احلام : في ايه
مريم : مامتي السيده الفاضله معزومه علي الغدا وطبعا لازم ابقي موجوده  مع اني مش مرتاحه
احلام : ليه
مريم : مش عارفه سلام
احلام : مع السلامه
وصلت مريم للمكان الي مامتها قالت لها عليه ولقتها قاعده مع راجل شكله كبير في السن وشاب لكن مش ركزت في ملامحهم
مريم : مساء الخير
الجميع : مساء النور
بصت لهم مريم واتصدمت
 معرفش ايه حكايه صدمه مريم كل شويه دي شكلها هتموت مصدومه ولا ايه
كاميليا : تعالي يا روما اعرفك رجل الأعمال عبدالمجيد حسان
عبدالمجيد : اهلا يا مريم
مريم: اهلا
كاميليا: ودا ابنه المقدم عمر
مريم بصت لعمر وكأنها بتقوله انت عاوز مني ايه
اما عمر مكنش مصدق لكن كان فرحانه بس مش عارف ليه
قطع شرودهم صوت كاميليا
كاميليا: ايه يا مريم اقعدي
عبدالمجيد: لا يقعدو ايه يلا يا عمر خد مريم واتمشو حبه
كاميليا: يلا يا روما روحي مع عمر
قامو واتمشو وهما ساكتين تماما وفجأة مريم اتكلمت
مريم : اسفه
عمر : علي ايه
مريم : علي الي حصل امبارح
ابتسم عمر : عادي ولا يهمك
فرحت مريم ومدت ايدها ل عمر وقالت
مريم : خلاص معاهده سلام بقا
ضحك عمر ومد ايده وسلم عليها واتعرفو علي بعض وبقو اصحاب
يوم بعد يوم علاقه مريم وعمر بتتطور وكانو مبسوطين اوي من التطور دا وجه معاد امتحانات مريم وكانت قلقانه جدا
واتقابلت هيا واحلام
احلام : ايه يا بنتي القلق والتوتر دا
مريم: معرفش مالي كدا بس خايفه اووي
احلام : متخافيش انتي قدها
مريم : ربنا معانا انا وانتي واردفت قائله انا همشي
احلام : احنا لحقنا  نقعد يا مريم
مريم : مش قادره هروح ازاكر يمكن ارتاح
احلام: ماشي يلا بينا
مشيو وكل واحده راحت ع بيتهم
وصلت احلام بيتها وسلمت ع مامتها وباباها ( مني وسعيد )
دخلت اوضتها وطلعت صور وقالت
احلام : يا تري بتفكر فيا ولا مش فاكرني اصلا
اما مريم
روحت وكانت مامتها مش في البيت
خيريه : اعملك حاجه يا روما
مريم : لا يا داده
دخلت اوضتها وحاولت تزاكر بس برضو كانت متوتره وقررت تكلم عمر
مريم : لو
عمر : الو وتقريبا كدا عمر كان نايم
مريم: انت نايم
عمر : خلاص صحيت
مريم : مش مهم هكلمك بعدين
 عمر: ماشي سلام
مريم : سلام
مريم قفلت مع عمر ولكنها كانت متغاظه جدا منه لانو قفل معاها وهيا كانت محتاجه تكلمه وبعد شويه رن تليفونها وكان عمر
مريم محدثه نفسها ( اه مهو لما صحي وافتكر بقا طب مش هرد عليك )
عمر فضل يرن عليها واخر ما زهق بعتلها مسج ( روما اطلعي البلكونه بسرعه )
مريم استغربت جدا من طلب عمر ولكنها قررت تطلع تشوف في ايه
مريم طلعت البلكونه واتفجاءت بعمر الي كان واقف ومعاه ورد وشوكلت وبلالين كتير وفرحت اووي بيهم
بعد فتره كان تقريبا بيتقابلو كل يوم
خلصت مريم امتحانتها وكمان عمر كان مركز اوي في شغله وقرر عمر يعزمها علي العشا بمناسبه انها خلصت امتحانات
في بيت مريم
مريم لبست فستان اسود وفيه لمعه بسيطه وكانت زي القمر
دخلت داده  خيريه عليها
خيريه : مشاء الله يا روما
مريم : ميرسي يا خوخه  لكن مريم استغربت ان خيريه لبسه وشكلها خارجه فستألتها
مريم : ع فين كدا يا داده
خيريه : الي واخد عقلك يا روما احنا اخر الشهر ورايحه ازور اخويا
مريم : اه افتكرت تروحي وترجعي بالسلامه
مشيت خيريه
ومريم قابلت مامتها وهيا نازله
كاميليا: ع فين يا روما
مريم : هقابل عمر
كاميليا : عمر اااه قولتيلي علي فكره لما ترجعي مش هسيبك لازم اعرف حكايه سي عمر معاكي
مريم بخجل : ايه الي بتقوليه دا يا ماما مفيش حكايه ولا حاجه
وحضنت مامتها حضن فيه مشاعر كتير اووي ومكنتش عوزه تسيب امها لكن فونها رن وكان عمر طبعا فاضطرت تنزل
وصل عمر ومريم للمكان الي عمر عازمها فيه واتفجاءت بمنظر المكان الحلو الي كان مليان شموع وورد
عمر خلها تغمض عنيها وطلع علبه فيها خاتم حلو اووي وخلها تفتح وهو بيقول
عمر : تتجوزيني
مريم بدهشه وفرحه: ايه !!
عمر : بقول تتجوزيني
مريم من غير تفكير: موافقه
فرح عمر ولبسها الخاتم وفضلو مع بعض لحد تقريبا الساعه ١٢
مريم : يااااه اتأخرت اووي
عمر : خليكي شويه
مريم : لا يا عمر اتأخرت علي ماما
عمر : ماشي يلا بينا
وصلها عمر ومشي ومريم دخلت بيتهم الي كان هادي جدا ونادت ع مامتها ولكنها وقفت في مكانها من المنظر الي شافته !!!!!!
يا #تري مريم شافت ايه ؟!
مريم لقت مامتها واقعه علي الأرض وغرقانه بالدم وقاطعه النفس
مريم بخوف : ماما قومي
لكن طبعا مامتها مكنتش بترد عليها 
مريم مجاش في بالها غير عمر وفعلا مسكت تليفونها وكانت ايدها بترتعش من الخوف
كلمت عمر ومقالتش غير كلمه واحده
مريم : الحقني
ووقع الفون من ايدها وفضلت جنب امها
في بيت عمر
عمر لما رجع من بره باباه مكنش في البيت
دخل اوضته وكان طاير من الفرحه لانو كسب قلب مريم الي هيا خطفت قلبه من اول نظره تقريبا ولسه هينام لان وراه شغل الصبح تليفونه رن وكانت مريم
طبعا عمر ابتسم وفرح جدا عشان هيسمع صوتها قبل ما ينام
عمر رد وكان لسه هيقولها انها كانت علي باله
جاله صوتها
مريم : الحقني
عمر بخضه : مريم في ايه
طبعا الخط قطع وعمر كان هيتجنن لانو مش عارف مريم فيها ايه وقرر يروحلها بيتها
عمر وصل البيت وفضل يرن الجرس وطبعا محدش بيرد لان مريم مش قادره تتحرك ولا تقوم من جنب امها
فعمر قرر يكسر الباب
عمر دخل الشقه الي تقريبا كانت هاديه بس سمع صوت مريم جوا دخل لقها جنب امها وكاميليا غرقانه بدمها
عمر : ايه الي حصل
مريم بصلته وكأنها لقت الأمان وقالت : معرفش
عمر : يلا نلحقها ونروح المستشفى
عمر شال كاميليا الي تقريبا بتموت او ماتت فعلا وركبو العربيه وراحو المستشفى
عمر بصوت عالي : دكتور بسرعه
الممرضه جابت ترولي ودخلوها اوضته العمليات
عمر ومريم كانت واقفين بره
عمر : ان شاء الله هتبقي كويسه
مريم بتمني: يا رب
رن تليفون عمر وكان باباه
عبدالمجيد: انت فين يا عمر اتاخرت ليه
عمر: انا فالمستشفي يا بابا
عبدالمجيد بصدمه: مستشفي!! ليه مالك يا عمر
عمر : مش انا يا بابا دي كاميليا هانم
عبدالمجيد: كاميليا مالها
عمر : معرفش لقيناها مضروبه بالنار في شقتها
عبدالمجيد: لا حول ولا قوه الا بالله في مستشفي ايه
عمر : في (.....)
في اثناء عمر وهو بيتكلم مع باباه وصل للمستشفي وكيل نيابه ومعاه ظباط وعساكر
عمر : طب سلام دلوقت يا بابا
قفل عمر وراح لوكيل النيابه الي كان بيحاول يعرف من مريم حصل ايه
وكيل النيابه: بعد اذنك يا انسه ساعديني اعرف مين عمل كدا
مريم : معرفش والله م اعرف سبوني ف حالي بقا
عمر سلم علي وكيل النيابه وقال : مقدم عمر عبدالمجيد
وكيل النيابه : حضرتك تقرب ايه للمجني عليها
عمر أتردد وبعدين قال : خطيب بنتها
عمر معرفش يقول ايه لوكيل النيابه فاضطر يقول ان مريم خطيبته باعتبار ما سيكون يعني
وكيل النيابه: حضرتك متعرفش حصل ايه
عمر : للاسف لا
وكيل النيابه : مش هقدر استجوب بنتها
عمر: نطمن علي مدام كاميليا الاول اكيد حضرتك شايف حاله مريم عامله ايه
وكيل النيابه: ماشي بعد اذنك
وصل عبدالمجيد المستشفي وفضلو هو وعمر جنب مريم وكمان عمر كلم عماد وجه
وفضلو بره اوضه العمليات الي قعدت فيها كاميليا اكتر من ٥ ساعات
خرج الدكتور من العمليات
عمر : طمنا يا دكتور
الدكتور: هيا دلوقت في العنايه ادعو ان ال ٤٨ ساعه الجايين يعدو بسلام
الجميع : يا رب
في بيت احلام
كانت احلام ف اوضتها ومتعرفش ايه الي حصل لام مريم
وفجاه لقت خبر نازل ف معظم الصفحات ع الانترنت ( كاميليا ممدوح  سيده الأعمال في المستشفي بين الحياه والموت )
احلام فضلت ترن علي مريم لكن مريم تليفونها مقفول
احلام عرفت كاميليا في مستشفي ايه
وراحت عشان تبقي جنب مريم
وصلت احلام وسألت ع مكان مريم وشافتها كان معاها عمر وعبدالمجيد وعماد وداده خيريه الي برضو عرفت ان كاميليا في المستشفي وراحت عشان تبقي جنب مريم
احلام: خير يا مريم ان شاء الله
مريم : ادعيلها 
خرج لهم الدكتور وقال
الدكتور : فين مريم
مريم بلهفه: انا يا دكتور
عمر : خير يا دكتور
الدكتور : فاقت وعوزه تشوف مريم بس بشرط من غير كلام كتير
مريم بسرعه : حاضر بس اشوفها
دخلت مريم عند مامتها واول م شافتها جريت عليها وحضنتها
ونسيت مريم تماما تسألها مين عمل فيها كدا
كاميليا وكانت بتتكلم بصعوبة: مريم اسمعيني
مريم : نعم يا حبيبتي
كاميليا: محتاجه اتكلم يا مريم
مريم : بلاش يا ماما الدكتور قال متتكلميش كتير
كاميليا: معدش في العمر بقيه لازم اتكلم
مريم : متقوليش كدا يا ماما انتي هتقومي عشاني
كاميليا: لازم تعرفي الحقيقه يا بنتي !!!!
يا #تري حقيقه ايه الي مريم لازم تعرفها
كاميليا: لا لازم تعرفي الحقيقه يا مريم !!!
مريم بتسأل: حقيقه ايه يا ماما
كاميليا: لازم تعرفي مين ابوكي
مريم : منا عرفاه
كاميليا: ابوكي لسه عايش مش مات زي ما انتي فاكره
مريم بصدمه : ايه !!!
كاميليا: من ٢٢ سنه اتجوزت ابوكي وكان متجوز وعنده بنتين  حبيته واتجوزته لكن بعد ٥ شهور من جوازنا
فلاش باك
كاميليا: في ايه يا حبيبي
ابو مريم : نهله عرفت اني متجوز  وطبعا خيرتني بينك وبينها هيا والبنات
كاميليا بتوجس: وانت هتعمل ايه
ابو مريم : مش عارف بس دي هددتني تاخد البنات وتروح امريكا
كاميليا: يعني ايه
ابو مريم : مش قدامي غير.....
سكت ابو مريم لكن كاميليا فهمت انو قرر يضحي بيها هيا
كاميليا: فهمت طلقني
ابو مريم : كاميليا انا
قاطعته قائله
كاميليا: اكيد مش هتضحي بمراتك والبنات عشاني
وطلق ابو مريم كاميليا بس مكنش يعرف أن كاميليا حامل
نرجع بقا لكاميليا ومريم
كاميليا بوجع: وطلقني وهو مش عارف اني حامل وقرريضحي بيا بعد م وثقت فيه عشان البنات وامهم
مريم : كفايه يا ماما
كاميليا بصوت مش طالع: انااااا.....اااسفه يا بنتي
وفجأة كاميليا تعبت ومبقتش قادره تتكلم
مريم بصوت عالي وخوف : دكتور....الحقوني
العنايه اتقلبت بالدكاتره وخرجو مريم برا
مريم طلعت وكانت بترتعش من الخوف علي امها
عمر: اهدي يا مريم
خرج الدكتور وقالهم ان الحاله مش مستقره
بعد شويه عماد جه ولقي الجو متوتر جدا
عمر اصر ان مريم تروح عشان ترتاح وعماد هيوصلها هيا واحلام وخيريه وهو هيفضل مع مامتها
عماد اخد مريم واحلام وخيريه ومشي وفعلا فضل عمر في المستشفي
عند بيت مريم
طلعت مريم شقتها مع خيريه واحلام مكنتش هتطلع معاها
عماد لاحلام: انا ممكن اوصلك للمكان الي تحبيه
احلام : مش مهم هاخد تاكسي
عماد : لا تاكسي ايه منا موجود
احلام : ماشي
عماد : ما انتي بتتكلمي بهدوء اهوه امال المره الي فاتت كنتي طالعه فيا جامد ( لما كانت في المول مع مريم )
احلام بخجل: معلش سوء تفاهم وأردفت قائله: وبعدين انت كنت واخد في وشك يومها المفروض تفتح يعني وانت ماشي
بهدلتلي هدومي بالعصير الي وقعته عليا
عماد : مهو انا كنت بحاول الحق البنت الي كان مغمي عليها وعموما يا ستي اسف
احلام بدهشة : هااااه
عماد : هاه ايه المهم صافي يا لبن
احلام بابتسامه : حليب يا قشطه
احلام زعلت من نفسها اووي عشان اتخانقت معاه وهو كان بيحاول ينقذ روح واعجبت برجولته جدا
عماد وصل ل بيت احلام وطلعت وهو مشي
في بيت مريم
مريم غيرت هدومها وكعادتها كانت زي القمر بس جمالها كان مطفي اوي
خيريه: يلا يا مريم
مريم : خليكي انتي يا داده
خيريه : ودي تيجي اني اسيبك برضو يا بنتي
مريم : طب يلا بينا
وصلت مريم وخيريه للمستشفي وكان هناك عمر وابوه وعمر أعجب جدا  بجمالها لكن كان زعلان عشان الحزن الي في عنيها
مريم بتسأل: في حاجه حصلت يا عمر
عمر : لا مفيش
مريم : طب روح ارتاح شويه يا عمر
عمر : لا مش هسيبك
مريم : عمر انت سايب شغلك بقالك يومين وكدا كتير روح ارتاح عشان تشوف شغلك
عمر بإصرار: لا مش هسيبك يا مريم
وبعد شويه جت احلام وفضلت معاهم
بعد ٨ ساعات تقريبا
كان فيه حاله هرج في العنايه والدكاتره بتجري عشان تلحق حد تقريبا ودا سبب حاله خوف وتوتر برا عند مريم لكن الموجودين بيحاولو يطمنوها
الدكتور خرج وكانت علامات وشه غير مبشره بالمره
الدكتور بأسف: اسف يا جماعه......البقاء لله
حاله صدمه للكل وبالذات مريم الي فضلت تصوت بشكل هستيري وفجأة اغمي عليها
عمر بخوف علي مريم: مرررريم !!!!
يا #تري حياه مريم هتمشي ازاي من غير امها وهل هيبقي ل عمر دور في حياتها #هنشوف
بعد شويه
فاقت مريم لقت نفسها في اوضه في المستشفي والكل حواليها ( عمر واحلام وعبدالمجيد وخيريه وعماد الي عمر اتصل عليه وقاله وطبعا جه عشان يبقي جنب عمر ومريم )
مريم فضلت باصه للسقف ومش بتتكلم  والدموع في عنيها لكن مش قادره تنزلهم
احلام بلفهه ودموع: حمدلله علي سلامتك يا مريم
مريم مبتردش
عمر: مريم حاسه بايه
لكن مفيش رد منها
مريم فضلت ساكته ومبتردش علي حد بتسمع كلامهم بس
الكل كان خايف علي مريم لكن الدكتور قالهم ان عندها صدمه بسبب موت امها
__ كاميليا ادفنت وعمر عملها عزا كبير وطبعا حضره ناس كتير اوي كانت بتحبها لانها كانت كويسه مع الكل ووقف ياخد عزاها ( عمر وعبدالمجيد وعماد )
في بيت مريم
القرآن شغال وصوت عياط مسمع في البيت كله ما عدا مريم ساكته
احلام بشفقه : مريم عشان خاطري اتكلمي
بصتلها ومردتش
احلام : عشان خاطر طنط الله يرحمها يا مريم اطلعي من الحاله الي انتي فيها دي
وطبعا كأن احلام بتكلم نفسها
احلام: طب عيطي وطلعي الي جواكي
مني ( ام احلام ) : لا اله الا الله ربنا يصبرك يا بنتي
احلام اخدت امها علي جنب واستأذنت منها تفضل مع مريم وطبعا امها وافقت
اما خيريه فكانت حالتها وحشه هيا كمان لان كاميليا تقريبا كان بتعبرها زي اختها وعايشه معاها من زمان
__مريم فضلت علي حالها وخلص العزا وطبعا الكل مشي وفضل مع مريم ( عمر - احلام - عماد - عبدالمجيد - خيريه )
عمر موجه كلامه لمريم : مريم ممكن تردي عليا
مريم ساكته برضو
احلام : هيا كدا علي حالها من ساعت الي حصل يا عمر
عمر : طب وبعدين
احلام : متخافش هفضل جنبها
عبدالمجيد: طب يلا يا عمر نمشي ونجيلها الصبح
عمر : هتعوزي حاجه يا مريم
مريم هزت رأسها نافيه
مشي عمر وعبدالمجيد وعماد
وفضل مع مريم احلام وخيريه طبعا
__مريم فضلت علي حالها دا اسبوع واحلام طبعا مش بتسبها ابدا (كانت بتروح بيتها شويه وترجع تاني لمريم ) والتحقيقات شغاله وتقريبا  كدا القضيه هتتقيد ضد مجهول
وكان عمر وعماد كانو بيجولها كل يوم طبعا عمر كان خايف عليها جدا وبيفكر يوديها لدكتور نفسي لكن احلام رفضت
وفي يوم احلام ومريم قاعدين سوا
مريم مره واحده فضلت تعيط 
احلام فرحت جدا لان مريم كان هتطلع من حالتها
احلام: طلعي الي جواكي يا مريم
مريم حالتها بدأت تتحسن  يوم بعد يوم وطبعا الكل كان واقف جنبها
في بيت مريم
احلام: روما يا روما يا روما
مريم : اتهلبتي خلاث 
احلام: تصدقي انك رخمه
خيريه يلا يا بنات الغدا جاهز
احلام : ايوا كدا يلا يا بنتي
مريم : طفسه
بعد الغدا مريم دخلت اوضتها اما احلام فضلت قاعده مع نفسها تفكر !!! فاقت علي صوت
مريم : يا احلاااااااام
احلام: ايه يا بنتي
مريم : لسه بتفكري فيه
احلام بوجع: وحشني اووي
مريم: خمس سنين يا احلام انسي بقا
احلام : ودي حاجه تتنسي
بعد اسبوع
اعلام الوراثه طلع ومريم ورثت كل حاجه لانهم زي ما بيقولو مقطوعين من شجره
في بيت مريم
رن جرس الباب وفتحت خيريه وكان محامي كاميليا الله يرحمها
امجد: بعد اذنك عوزه اقابل انسه مريم
(امجد محامي في  العقد الخامس من عمره محامي كاميليا وماسك كل شغلها وكاميليا كانت بتعتبره زي اخوها متجوز وعنده ولد هنتعرف علي عيلته بعدين )
خيريه : اتفضل في الصالون 
دخلت خيريه ل مريم
خيريه : امجد محامي المرحومه عاوز يقابلك يا مريم
مريم : شوفيه هيشرب ايه وانا جايه وراكي يا داده
بعد شويه خرجت مريم
مريم : اهلا يا انكل  امجد
امجد : عامله ايه انهرده يا مريم
مريم : الحمدلله
امجد : مريم انا بعتبرك زي بنتي ولازم تسمعي كلامي كويس جدا
مريم: انا عارفه وحضرتك كمان معزتك عندي كبيره بس انا مش فاهمه في ايه برضو !!
امجد : لازم تنزلي مكان المرحومه الشركه وتتابعي الشغل مكانها
مريم : حضرتك عارف انا مليش في جو الاداره دا
امجد : ضروري تبقي جوا شركتك لان زي ما بيقولو المال السايب  بيعلم السرقه
مريم: سرقه !!!
امجد : ايوه سرقه يا مريم انا بنصحك لان المرحومه ليها فضل عليا كبير ولازم اقف جنبك
مريم : طب وانا مطلوب مني ايه
امجد: تنزلي الشغل وسيبي كل حاجه عليا وياريت لو تنزلي من بكرا
مريم : بكرا !!!! بس
قاطعها امجد : مفيش بس يا مريم قولتلك لازم تسمعي كلامي
مريم : اوكيه انا هنزل الشغل من بكرا ان شاء الله
امجد  : وانا هستناكي بكرا الساعه ٩ في الشركه
مريم : تمام
مشي امجد وفضلت مريم تفكر في حياتها وكمان فضلت تفكر في ابوها وازاي هتلاقيه لحد ما نامت من التعب والتفكير
تاني يوم
في بيت مريم
مريم صحيت من النوم وكانت خايفه جدا من الحياه الي داخله عليه
يا #تري ايه مستنياها تعالو نشوف
خيريه: احضرلك الفطار يا روما
مريم : لا يا داده لأني اتأخرت جدا
مريم لبست بنطلون اسود وبلوزه سوده ورفعت شعرها علي شكل ديل حصان وكانت زي القمر بس فيه لمعه حزن في عنيها
وصلت الشركه وامجد كان مستنيها
امجد : اهلا بالمديره الجديده
ابتسمت مريم : اهلا بحضرتك يا اونكل
مريم فضلت طول اليوم بتتعلم ازاي تدير الشركه وكان معاها
امجد وساعدها جدا ونسيت تكلم عمر او بمعني تجاهلت تكلمه لانو مسالش عليها
__اما عند عمر
عمر كان وراه مأموريه مهمه جدا وفضل فيها طول اليوم تقريبا عشان كدا معرفش يكلم مريم وكان مستغرب انها مش كلمته تتطمن عليه وما خلص وهيدوب هيمسك فونه عشان يكلمها لقي فونه بيرن افتكرها مريم لكن لقاه عماد
عمر : ايه يا عمده
عماد : عمر باشا اخبارك ايه
عمر : انا تمام يا كبير وانت اخبار معارضك ولوحاتك ايه
عماد : حلوين يا اخويا بيسلمو عليك
عمر ضحك بشده وقال: خفه ياض من يومك
سكت عمر ففهم عمر انو عاوز حاجه منه
عمر : عاوز ايه يا فنان اخلص
عماد بتلعثم: عاوز سلامتك يا حبيبي
عمر : أنجز يا عماد انا هرشك عاوز ايه
عماد : انجز وهرشك بقا دي الفاظ ظابط شرطه محترم وابن ناس
عمر : هتقول عاوز ايه ولا اقفل السكه في وشك
عماد: بصراااحه يا عمر عاوز منك خدمه
عمر : خدمه ايه بقا
عماد : أحلام
عمر : أحلام مين!!!
عماد : أحلام صاحبه مريم
عمر : اااه افتكرت مالها بقا
عماد : محتاج تجيبلي رقمها
عمر: ودا هجيبه ازاي يا ظريف وبعدين محتاج رقمها ليه ؟
عماد: من حبيبه القلب اكيد مش هترفضلك طلب اما محتاج الرقم ليه فهقولك بعدين
عمر فهم أن عماد شكله معجب باحلام وبعدين قال
عمر : اتلم ياض عشان انت محتاجني  فياريت نتعامل بأسلوب احسن من كدا
عماد : اسف ياحكومه
__ عند مريم
روحت بيتها واتغدت وبعدين دخلت اوضتها ومسكت اللوح وقررت ترسم لكن مقدرتش عشان عمر وحشها اووي وقررت تيجي علي نفسها وتكلمه
مريم رنت علي عمر ولقته ويت فطبعا اتغاظت جدا منه وقالت في نفسها ( سايبني من امبارح يا عمر ويا تري بقا بتكلم مييين....ماشي يا عمر )
__نرجع لعمر وعماد
عمر : طب م تكلم مريم انت وتطلب منها الرقم
عماد : الصراحه اتكسفت
عمر لقي مريم بترن عليه وهو بيكلم عماد فقال
عمر : طب اقفل بقا عشان مريم بتكلمني
عماد : اه طب هخلع انا بقا
عمر بسخرية: تخلع بزمتك دي الفاظ رسام مشهور
عماد : طب مش تنسي بقا يا حظااااابط   وقالها بطريقه تضحك
ضحك عمر : بعد حظااابط دي شكلي كدا هنسي سلام بقا
عماد : ههههههه مع السلامه
عمر قفل وجه في دماغه فكره تخلي مريم تتغاظ منه ورن عليها لكن مردتش عليه
__عند مريم
لما عمر رن فقالت ( اااه لما خلصت بقا افتكرتني وبصت للفون وقالت طب مش هرد عليك )
عمر رن تاني ومريم بدأت تحن لانه وحشها فردت
مريم بزعل: الو
عمر: ايه الو دي
مريم: خير يا عمر
عمر : ايه الوش الخشب دا
مريم : عشان مبتسألش عليا
عمر بخبث: والله يا روما ورايا شغل كتير اووي لولا اني محتاج منك رقم أحلام مكنتش كلمتك
مريم : نعم يا اخويا
ضحك عمر بس مش بين ل مريم
عمر : في ايه يا مريم
مريم : عاوز ايه من احلام يا عمر
عمر : موضوع ملكيش فيه يا روما
مريم وقد اصابها الذهول: هبعتهولك في مسج سلام
عمر ببرود: سلام
عمر قفل معاها وفضل يضحك عشان خلي مريم تغير عليه
بعد شويه جتله مسج من مريم برقم أحلام ف بعته ل عماد وكان عمر في عرببته مروح
__اما مريم
فكانت هتتجنن من عمر وليه عاوز رقم أحلام وعاوز ايه منها
ولقت فونها بيرن
ردت مريم بعصبيه : ايه مش بترد عليك تحب اروح لها البيت اخليها ترد عليك
ضحك عمر وقال : وحشتيني
مريم : هاه
عمر : بقولك وحشتيني
مريم: انت عاوز ايه من احلام
عمر : برئ يا باشا دا عماد
مريم بذهول: عماد عاوز منها ايه
عمر : شكل الصناره غمزت
مريم : ازاي دول مش بيطيقو بعض
عمر بخبث:الا يعني احنا الي كنا بنطيق بعض اووي
ضحكت مريم وفضلو يرغو هيا وعمر وكل واحد حكي للتاني  اي الي حصل معاه طول اليوم لحد م عمر وصل بيتهم
عمر: طب هكلمك لما ابقي في اوضتي
مريم : لا انت تروح تنام وانا كمان هنام لأني ورايا شغل وبقيت سيده أعمال قد الدنيا
عمر : طب هو في سيده أعمال حلوه زيك كدا
مريم بخجل: عمر
عمر : خلاص خلاص  مش تتكثفي اوي كدا تصبحي علي خير يا حبيبتي
مريم : وانت من اهله
قفلت مريم وكانت مبسوطه جدا لكن افتكرت امها وزعلت شويه وبعدين نامت عشان شغلها
__في بيت عمر
عمر دخل وشكل عبدالمجيد مستنيه
عبدالمجيد: حمدلله علي السلامه يا عمر
عمر: الله يسلمك يا بابا
عبدالمجيد: تعالي عوزك يا عمر
__في بيت أحلام
كانت بتزاكر في اوضتها وفونها رن برقم متعرفوش
أحلام: الو
المتصل : أحلام
أحلام: ايوه مين معايا
المتصل: انا عماد
أحلام  : عماد مين
عماد : صاحب عمر
أحلام بتذكر: ااه اهلا يا استاذ عماد في حاجه
عماد بتلعثم: اااه كنت محتاج اقابلك
أحلام: ليه
عماد : مش احنا بقينا صحاب
أحلام: اكيد
عماد خلاث نتقابل بكرا الساعه ٦ في (....)
أحلام: اوكيه
تاني يوم
عماد واحلام اتقابلو وبقو اصحاب جدا من وجه نظر أحلام لكن عماد!!!
ومريم تابعت شغلها واتألقت فيه جدا بجانب دراستها
__بعد حوالي كام مريم عمر اتغير اووي مع مريم مكنتش بيكلمها ولا حتي بيرد عليها والموضوع دا كان تاعب مريم جدا
اما أحلام وعماد العلاقه بينهم بقيت كويسه جدا
__في يوم عند مريم في البيت
كانت خيريه مش في البيت ورن جرس الباب فاضطرت مريم تقوم تفتح
مريم فتحت ولقت عمر
مريم بزعل شديد : اول ما افتكرت يا عمر
عمر وفيه شئ متغير : اسف
مريم : مالك يا عمر
خد نفس عميق وبعدين قال
عمر : انا قررت اتجوز
مريم بعصبيه: يعني ايه نتجوز يا عمر وانت عارف ماما لسه
قاطعها قائلا
عمر : بقولك اتجوز مش نتجوز !!!!!
يا #تري عمر قصده ايه بالكلام دا
ضحكت مريم بشده مما اثار غضب عمر
عمر : ايه قولت نكته
مريم : ااااه هاهاهاها
اصل شكلك هتروح للمأذون تقوله عاوز اتجوز من غير عروسه عشان قررت اتجوز لوحدي
عمر ببرود : لا مقررتش  اتجوز لوحدي
مريم غير مستوعبه : يعني ايه
انا فرحي كمان شهر ونص في فندق(....)
مريم : يعني انت بقالك كام يوم مش كلمتني وجاي تهزر يا عمر
عمر : انا مبهزرش
مريم : عمر فيه ايه
عمر : زي ما بقولك كدا انا جيت اقولك لأني مسأفر مأموريه تبع الشغل ومش راجع غير علي الفرح واردف قائلا ااه صح العروسه اسمها سهي سيف الهادي  أظن تقدري تتاكدي بكل سهوله بعد اذنك يا مريم
مشي عمر وساب مريم تايهه مش عارفه اذا كان بيهزر ولا لا
لكن الحقيقه مش عوزه تقنع بيها نفسها وأن عمر هيتجوز غيرها
صدمه........وجع.........خوف
مشاعر كتير حست بيها مريم ومن صدمتها فضلت تكسر في كل حاجه قدامها لحد ما ايديها اتعورت وفضلت تعيط
(كانت بتعيط علي حالها فقدت امها ومتعرفش ابوها وكمان عمر سابها )
__اما عمر
لما خرج من عند مريم كان كاره الدنيا بالي فيها
يا #تري ليه بيعمل كدا مع مريم
__في بيت مريم
رجعت خيريه لقت باب الشقه مفتوح ولما دخلت استغربت من الي شافته تقريبا كل حاجه ف الشقه متكسره خافت علي مريم جدا لكنها لقتها قاعده علي الأرض وايديها بتجيب دم وحالتها تعبانه اووي
خيريه بلهفه: مريم في ايه يا بنتي
مريم كانت ف عالم تاني ومكنتش بتقول غير
مريم : كداب.....
خيريه : يا بنتي فهميني حصل ايه
مريم : كداب
خيريه كلمت أحلام لانها الوحيده الي هتعرف مريم فيها ايه
خيريه : الحقيني يا أحلام
أحلام : في ايه يا داده !!
خيريه : مريم معرفش مالها
أحلام: انا جايه يا داده
خيريه: بسرعه يا بنتي
أحلام: حاضر
أحلام وصلت عند مريم وبرضو اتفجأت بالتكسير الي ف الشقه
أحلام بلفهه: روما حبيبتي في ايه!!!
مريم: متعلمتش منك يا أحلام
أحلام: مش فاهمه
مريم : كدابين كلهم كدابين
أحلام: تعالي نلحق ايدك الأول
مريم : أيدي!!! وبصت لايدها وفضلت تعيط
أحلام اخدتها ف حضنها
أحلام : اهدي يا حبيبتي
أحلام اخدت مريم للمستشفي عشان تتطمن علي ايدها
ومريم حكت لها الي حصل
مريم فضلت يومين متروحش الشركه وكانت حالتها النفسيه وحشه جدا وكل الي شاغل بالها ليه عمل عمر معاها كدا
___في بيت مريم
مريم كان جواها شحنه غصب كبيره وقررت تطلعها في
#تعالو نشوف
رن جرس الباب وكانت أحلام
فتحت خيريه وكانت علامات وشها مش مطمنه
أحلام بهزار: لا وشك بيقولي ارجعي تاني يا أحلام
خيريه : مريم خلاص يا أحلام ولسه هتكمل
أحلام قالت: اتجننت
خيريه : بعد الشر عنها دي بنتهي حياتها باديها
أحلام: حصل ايه!!
خيريه : تعالي شوفي
أحلام خبطت علي مريم لكن مردتش
أحلام لخيريه : ايوه الصوت العالي دا
خيريه : اهي ع الحال دا من امبارح
أحلام بشئ من الخوف: ربنا يستر
دخلت أحلام عند مريم اتفجأت من كميه السواد الي في الاوضه والمزيكا العاليه وكمان مريم كانت بترسم لوحه كلها اسود في اسود
أحلام: ايه القرف دا يا مريم
مريم: بذمتك مش كدا احسن
أحلام: احسن ايه اي الي بتعلميه في نفسك دا
مريم : بعمل ايه
أحلام: مريم حبييتي بلاش تدمري حياتك عشان حد
مريم بوجع : حياااتي اااه هيا فين بقا امي ماتت وأبويا معرفش عنه حاجه اما وسكت شويه....اما عمر فطلع أكبر كدبه في حياتي
أحلام فضلت جنبها تهدي فيها ومكنتش عارفه تعمل ايه لكن قررت
#تعالو نشوف
أحلام مشيت من عند مريم ومسكت فونها وكلمت عماد
أحلام: الو
عماد : الو ازيك
أحلام: محتاجه اقابلك
عماد : بجد !!!!
أحلام: قابلني كمان ساعه في (.....)
عماد: اوك
قفلت وكان عماد قلقان من نبره صوتها لكن تجاهل كل دا وفكر بس في انو هيقابلها
__اما مريم بعد ما أحلام مشيت فضلت تعيط لحد ما سمعت صوت الاذان فقامت اتوضت وصلت وفضلت تشتكي لربنا وبعدين قررت قرار ولازم تنفذه
عماد واحلام اتقابلو
أحلام حكت لعماد كل حاجه حتي حاله مريم والي هيا فيه
عماد : انا مش عارف اقول ايه
أحلام: يعني انت عارف كل كدا
عماد : عمر قالي انو هيتجوز
أحلام: طب وليه عمل كدا
عماد : للاسف معرفش
أحلام: وبعدين الحل
عمادمن عند ربنا
أحلام: اوك انا ماشيه
عماد: انا اسف انا عاوز اساعدك بس مش عارف اعمل ايه
أحلام: متتأسفش علي غلطه غيرك يا عماد بعد اذنك
عماد: استني اوصلك
أحلام: لا ورايا معاد مهم سلام
عماد : مع السلامه
مشيت أحلام ومكنتش عارفه تعمل ايه عشان مريم
__ وبعدين عماد كلم عمر وحكاله علي الي حصل والي مريم فيه لكن اتصدم من رد عمر
عمر : طب وانا اعملها ايه بقا
عماد : انت بتهزر اكيد لا يمكن تكون عمر صاحبي
عمر  : اهدي يا عماد
عماد : انت كدا حيوان
عمر : يا ريت تحترم نفسك يا عماد

عماد : انا برضو الي احترم نفسي
وقفل السكه في وش عمر
عماد روح بيته وهو مش فاهم الي بيحصل وليه عمر اتغير كدا
بعد شويه رن جرس الباب
فتح لقاه عمر
عمر : ملقتش غيرك يا صحبي عشان احكيله وجعي
عماد : فيه ايه
عمر : هحكيلك علي كل حاجه بس اوعدني محدش يعرف حاجه
عماد : اوعدك
صباح يوم جديد
في بيت مريم
صحيت من النوم وتوضت وصلت ولبست هدومها
وبصوت عالي
مريم : فين الفطار يا خوخه
خيريه : الفطار    ولسه هكمل اتفجأت بشكل مريم
خيريه : بسم اللة مشاء الله اي الحلاوه دي يا مريم
وكانت مريم لبسه بنطلون جينز وبلوزه لونها سماوي وكالعاده زي القمر
مريم بثقه : اي رايك
خيريه : عيني عليكي بارده يا روما
مريم : يلا بقا جهزي الفطار عشان كدا هتاخر
خيريه : عنيا حالا هيكون جاهز ايوه كدا ارجعي مريم بتاعت زمان
بعد ما مشيت
مريم بشرودمريم رجعت ومش هتخلي اي حد يقدر يكسرها
فطرت مريم ونزلت الشركه وفي الطريق كلمت أحلام
مريم بهزار: الو أحلام سعيد احنا قناه ام ترتر وعوزينك معانا
ضحكت احلام : بكرا تشوفي أحلام هتوصل لايه
مريم: لايه هاه هاه
أحلام: هوصل الماركت الي ع اول الشارع اجيب حاجه وارجع
مريم بضحك : ضحكتيني يا اسمك ايه
أحلام: حمدلله ع السلامه يا روما
مريم بتسأل : ايه دا هو انا كت مسافره
أحلام: مسافر لعالم الأحلام
مريم : هو انتي عندك عالم يا أحلام
أحلام: يلا يا بت من هنا هرش مايه
مريم: أساسا مش فضيالك يا ماما
أحلام: ماشي يا ست المهمه كلميني لما تخلصي
مريم : لا سلام
أحلام: احسن سلام
قفلو هما الاتنين وكانو مبسوطين جدا
أحلام كانت فرحانه عشان مريم بدأت ترجع تاني لحياتها
وصلت مريم للشركه وتابعت كل الشغل المتأخر وطبعا قابلت امجد واتكلمت معاه في الشغل
دخلت السكرتيره لمريم وقالت
داليا : في حد عاوز يقابل حضرتك يا فندم
مريم : مين يا داليا
داليا : عبدالمجيد بيه حسان
مريم بسخريه: اهلا خليه يتفضل
داليا: حاضر
دخل عبدالمجيد عند مريم
عبدالمجيد: ازيك يا مريم
مريم : تمام يا انكل وحضرتك
عبدالمجيد : كويس ها اخبار الشغل ايه
مريم : تمام
عبدالمجيد: مريم يا ريت العلاقات الشخصيه مش ندخلها ف الشغل
مريم : بمعني !!!!
عبدالمجيد: علاقتك بعمر ولسه هيكمل قاطعته مريم
مريم : فهمت بص يا انكل انا مفيش حاجه تهمني دلوقتي غير الشغل
عبدالمجيد: تمام بخصوص الشغل الي بينا
مريم  بثقه : ماله لو حضرتك عاوز تلغيه معنديش مانع وطبعا هتدفع الشرط الجزائي
عبدالمجيد  : اتغيرتي اوووي يا مريم
مريم : فوق ما اي حد يتصور
عبدالمجيد: انا برضو مليش دعوه بالي بينك وبين عمر
مريم بسخريه: الي بينه وبين عمر عشان اتصاحبنا كام شهر بقا بيني وبين عمر حاجه
عبدالمجيد: انا برضو مليش دعوه هو ابني  وانتي شريكتي وزي بنتي
مريم : المهم نرجع لشغلنا خير
عبدالمجيد: صفقه جديده
مريم : تمام وبعدين
عبدالمجيد: ومحتاجين معانا شركه
مريم: ليه
عبدالمجيد: الصفقه تقيله علينا لوحدنا
مريم: مش شايف انو هيبقي في صراع علي طريقه العمل
عبدالمجيد: مظنش
مريم : والنسب والادراه
عبدالمجيدبما اننا هنبقي٤ ف النسب هتبقي متساويه اما الاداره فبالاتفاق ف الاجتماع الي هنحدده
مريم : تمام المفروض تبدأ امتا
عبدالمجيد: شريك من الي معانا مسافر اول ما يرجع هنبدأ
مريم: اوكيه وانا مع حضرتك
مشي عبدالمجيد وفضلت مريم تتابع شغلها وبعدين روحت بيتها
__اما عمر
عمر فعلا سافر مأموريه تبع الشغل وقرر يهلك نفسه فيه ولقي فونه بيرن رقم غريب
عمر : الو
المتصل : الو عمر
عمر : مين معايا
المتصل: انا سهي الهادي
عمر : اه ازيك
سهي : تمام وانت
(سهي سيف الهادي ٢٤ سنه طبعها هادي ومش متكبره جميله جدا مش بجمال مريم لكن ملامحها حلوه )
عمر : كويس
سهي: هترجع امتا
عمر : لسه شويه
سهي:تيجي بالسلامه
عمر : الله يسلمك
سهي : انا بس بطمن عليك عاوز حاجه
عمر : ميرسي
سهي : سلام
عمر: سلام
قفل عمر وفضل يفكر في.......مريم
#عاوز منها ايه تاني يا سي عمر
اما عماد اتفق مع أحلام أنهم يتقابلو
وصلت أحلام للمكان الي متفقين عليه
أحلام : اتأخرت عليك
عماد : لا انا جاي بدري واردف قائلا مريم عامله ايه
أحلام: الحمدلله بدأت ترجع تاني لحياتها العاديه
عماد : الحمدلله
أحلام: خير يا عماد في ايه
عماد : بصرااااحه..... انا عاوز اتجوزك
#انت هتعمل زي صاحبك ولا ايه الحكايه بتبدأ بجواز وبعدين معطلكيش #تعالو نشووووف
أحلام: نعم جواز
عماد: اه انا عندي مرسم كبير وامي عايشه مع اختي وانا عايش لوحدي في شقتي أظن انتي تقريبا عارفه عني كل حاجه
أحلام بصلته ومردتش
عماد : هاه قولتي ايه
أحلام: هفكر وارد عليك
عماد : وانا مستنيكي بس مش تتاخري عليا
أحلام: اوك سلام
عماد: سلام
مشيت أحلام وجواها مشاعر كتير متلغبطه ومش عارفه تعمل ايه فقررت تروح ل مريم
__في بيت مريم
مريم كانت قاعده بتتفرج علي التليفزيون وحواليها شوكلت
وأكل كتير اوووي وكان منظرها يموت من الضحك
رن جرس الباب وكانت أحلام
خيريه بصوت واطي: اهلا يا أحلام
أحلام بصوت عالي : بتوطي صوت ليه يا داده
خيريه : مريم كل ما تسمع صوتي تطلب مني اكل
أحلام: وايه المشكله
خيريه: تعالي شوفي
أحلام دخلت ومن المنظر الي شافته وقعت علي الأرض من الضحك
مريم : بتضحكي علي ايه يا رخمه
أحلام: عليكي ايه دا الي انتي عملاه
مريم بصوت طفولي : جعانه
أحلام وهي بتحاول تكتم ضحكتها: بالف هنا يا حبيبتي
بصلتها مريم ومردتش لكن فضلت تاكل
أحلام: المهم ركزي معايا
مريم: خير !!!
أحلام: عماد
مريم : لو هتتكلمي عن عمر متتكلميش احسن
أحلام: لا والله دا عماد عاوز........ وسكتت
مريم: عاوز ايه
أحلام: يتجوزني
مريم : وانتي ايه رايك
أحلام : بتستهبلي ما انتي اني بحب   
مريم : وانتي لسه مصدقه جو الحب والهبل دا يا بنتي خليكي عمليه زيي وانسي واتجوزي الجواز دلوقت بقا مشروع عملي جدا مش لازم تحبي والجو دا وبعدين دول خمس سنين لو كان عاوز يرجع كان رجع يا أحلام
أحلام: اتغيرتي اوي
مريم بوجع: من الي شفته
أحلام: بس انا خايفه
مريم: وانا كمان بصراحه خايفه احكم ع عماد مش عارفه احكم علي عماد الي اعرفه ولا عماد صاحب عمر
أحلام: مهو دا الي انا خايفه منه
مريم : توكلي علي الله برضو عماد شخص كويس
أحلام: هفكر
__بعد يومين
وافقت أحلام علي عماد وحددت معاه معاد عشان يجيب مامته ويقابل اهلها وطبعا واقفو واتحددت الخطوبه بعد اسبوع
__قبل الخطوبه بيوم
كلمت أحلام مريم
مريم : العروسه بنفسها بتكلمني
أحلام: بس يا بت مش نقصاكي هيا
مريم : ليه يا شابه
ضحكت أحلام: عادي
مريم بتريقه : في المعادي
أحلام: هقفل في وشك السكه
مريم: خلاص خلاص
أحلام: صحيح يا روما هو انتي مش خايفه تقابلي عمر بكرا
مريم : لا مش خايفه ونفسي يجي جدا وهبقي مبسوطه اوووي لو شفته
أحلام: دا الي هو ازاي ؟!!
مريم : انا عوزه يجي عشان يشوف بقيت قويه ازاي ومعدش حد يقدر يكسرني
أحلام: انسي  بقا يا مريم
مريم : انسي.....دا انا هشكره كمان عشان هو السبب في الي انا فيه وانا مبسوطه جدا بالتغيير الي حصلي
أحلام: مبسوطه انك معدش بيهمك حد
مريم : اه مبسوطه ويلا عشان عوزه انام
أحلام: وانا كمان ورايا حجات كتير بكرا
مريم : وانا هجيلك بدري ان شاء الله  تصبحي على خير
أحلام : وانتي من اهله يا حبيبتي
قفلو مع بعض عند أحلام كانت قلقانه جدا علي مريم وقعدت تفكر شويه في حياتها الجديده وبعدين نامت
__اما مريم فبعد ما قفلت افتكرت كل لحظه عاشها مع عمرو وقد ايه هو طلع أكبر كدبه في حياتها لحد ما نامت من التعب
__صباح يوم جديد ( يوم الخطوبه )
في بيت عماد
كان قاعد مع مامته
سنيه( مامت عماد ) : اخيرا يا عماد هشوفك عريس قبل ما اموت
عماد: ربنا يخليكي ليا يا ست الكل ويطولي في عمرك يا لوزه
سنيه : واد متاخدنيش في دوكه انا هقوم لان ورايا حجات كتير
عماد: ماشي يا ام العريس يا حلوه انتي
ضحكت سنيه وبعد ما مشيت
عماد رن علي عمر
عمر : ايه يا عرررريس
عماد : انت فين يا بني آدم انت
عمر : انا........
__عند أحلام
مني كانت طايره من الفرح عشان بنتها هتتخطب وهتشوفها عروسه
رن جرس الباب وكانت مريم
مريم بصوت عالي : افرحي يا عروسه انا العريس يا عروسه يا عروسه لووووولوووووي
مني بفرح : عقبالك يا حبيبتي
مريم: طب ليه السيره دي يا طنط
مني : دا انتي هتبقي احلي عروسه يا روما
مريم: ربنا يسهل يا طنط فين العروسه
مني : جوا ادخليلها
مريم دخلت باحلام
مريم : يا عروسه يا عروسه انا العريس
أحلام: بس يا صداع
مريم وهي تحضتن أحلام: مبروك يا حبيبتي
أحلام: عقبالك يا روما
مريم : لا خلاص انا قررت اترهبن
أحلام بخضه: بعد الشر دا  انتي حلوه والف مين يتمناكي
مريم : بقولك ايه بطلي رغي احنا ورانا حجات كتير
أحلام: حاضر يا فندم
أحلام لبست فستانها الي كان لونه نبيتي غامق وكانت عروسه زي القمر ومريم كمان لبست فستان اخضر وكانت احلي من كل مره
يا #تري هتقابل عمر وهيحصل ايه تعالو نشووووف
__عماد جه ومعاه مامته وأخته وكان جو الخطوبه هادي وجميل واشتغلت الاغنيه المشهوره (دبله الخطوبه ) وعماد لبس أحلام الدبله وكمان أحلام لبسته الدبله
اما مريم كانت واقفه بكل ثقه مستنيه عمر عشان تثبتله انها مش همها ولكن......
أحلام لعماد: هو عمر هيجي
عماد: لا
أحلام: احسن هو هيبقي ليه عين يبص ف وشنا اصلا
عماد : أحلام عمر صحبي مهما كان
أحلام: بس صحبك وجع صحبتي اوووي
عماد: مهي مريم برضو صحبتي وبعدين بقولك ايه غيري الموضوع انهرده خطوبتنا ولا نسيتي
أحلام: اوك
خلصت الخطوبه وعمر مجاش ومريم روحت بيتها
__في بيت مريم
خيريه: حمدلله علي السلامه يا روما
مريم : الله يسلمك يا داده
خيريه: الخطوبه كانت حلوه
مريم : جدا يا داده واحلام كمان كانت زي القمر  كان نفسي تيجي معايا
خيريه : ما انتي عارفه يا روما مبحبش الدوشه علي العموم عقبالك يا حبيبتي
سكتت مريم لكن خيريه فهمت انها وجعتها
خيريه : انا هنام يا روما هتعوزي حاجه
مريم: لا يا حبييتي تصبحي على خير
بعد ما مشيت خيريه
مريم في نفسها ( هو ليه كلو عمال يقولي عقبالك عقبالك يعني هو مفيش غيري الي متجوزتش ولا ايه )
دخلت مريم اوضتها وكانت فرحانه جدا لاحلام لكن كان في حاجه جواها بتحن لعمر  برغم كل الي عمله !!!!
فضلت مريم تفكر كتير لحد ما نامت
__تاني يوم
في بيت عماد
عماد: بس كان نفسي تيجي اووي يا عمر
عمر: معلش تتعوض في الفرح
عماد بخبث : مش عاوز تسألني علي حاجه
عمر : حاجه ايه لا مفيش حجات
عماد : طب تشرب ايه
عمر: مش عاوز
عماد: علي فكره مريم كويسه جدا وكمان بقيت قويه اكتر مما تتصور
عمر بتلعثم: مررريم وانا مسألتش علفكره
عماد : عينك سألتني
عمر: بقولك ايه انا ماشي
عماد : هتفضل تهرب لحد امتا
عمر بوجع : خايف عليها اوووي يا عماد!!!!!
#يا تري عمر خايف علي مريم من ايه
بعد شهر
في شركه عبدالمجيد
مريم: عندي معاد مع عبدالمجيد بيه
ليلي(سكرتيره عبدالمجيد ) : اقوله مين
مريم: مريم محرم
ليلي : اتفضل يا فندم هو مستنيكي
مريم دخلت عند عبدالمجيد وكان معاه اتنين رجاله
عبدالمجيد: اهلا مريم هانم
مريم :اهلا يا عبدالمجيد بيه
عبدالمجيد: اعرفك الشركاء الجداد
سيف الهادي
مريم بلا مبالاه: اهلا
نبيل الديب
مريم : تشرفت
نبيل : الشرف ليا يا هانم
سيف : دا انتي صغيره اووي يا مريم
مريم : اه ما انا عارفه
عبدالمجيد محاولا تغيير مجري الحديث : طب نتكلم ف الشغل بقا
مريم: يا ريت لأني مش فاضيه يا عبدالمجيد بيه
فضلو يتكلمو في الشغل ولما خلصو
عبدالمجيد: اي حد عنده مشكله
مريم : لا كله تمام
نبيل: تمام
سيف: لا مفيش اي مشاكل
عبدالمجيد: اتقفنا
نبيل : طب اقوم انا ورايا شغل كتير
سيف : متنساش يا نبيل فرح سهي وعمر بعد بكرا
نبيل : اكيد اول الحاضرين
مريم اتوجعت اوووي من الي سمعته
وبعدين قالت
مريم : بعد اذنكو يا جماعه
سيف : حضرتك اكيد معزومه يا مريم
مريم وهي بتحاول مش تبين وجعها : اكيد يا سيف بيه
مشيت مريم وكانت تعبانه اوووي لكنها فضلت تحاول تبقي قويه
__بعد يومين
كان اليوم الموعود والحدث الكبير ( فرح عمر وسهي )
مريم منامتش طول الليل وهتموت من التفكير
رن تليفونها وكانت أحلام
مريم : الو
أحلام: الووووو  هل تسمعني حووول
ضحكت مريم وبعدين قالت
مريم : عوزه ايه يا رخمه علي الصبح
أحلام: وحشتيني ما تيجي نتقابل  بليل
مريم: ااااه بليل ما احنا كدا كدا هنتقابل بليل ايه الجديد
أحلام: مش فاهمه
مريم : مش انتي المفروض تروحي مع عماد فرح صاحبه وانا المفروض اروح فرح ابن شريكي والي هو صاحب عماد برضو
أحلام: انتي هتروحي ؟!!
مريم: وايه المشكله !!!
أحلام : انتي شايفه كدا عادي
مريم : وعادي جدا كمان يا بنتي دا جزء من شغلي الي مش هسمح لاي حد يهدهولي وبعدين يلا بقا عشان ورايا حجات كتير
أحلام: وانا كمان هتصل علي عماد اصالحه
مريم : وهو زعلان ليه
أحلام: بسببك يا اختي
مريم : بسببي ازاي
أحلام: اتخانقت معاه عشان بيقولي تعالي معايا فرح عمر
مريم : وطبعا قولتيلو لا مش هروح عشان صحبتي وقامت الخناقه
أحلام: بالظبط
مريم: طب يلا الحقي صالحيه
أحلام: ماشي مع السلامه
مريم : سلام
قفلت مريم وقررت تبقي احلي واحده في الفرح كعادتها يعني
اما أحلام فبعد ما قفلت رنت علي عماد
__عماد كان مع عمر
عمر : وايه المشكله يا عماد حقها عشان صحبتها
عماد : مهي مريم صحبتي برضو وانا جيت عشان انت صاحبي
عمر بصوت واطي: مريم
عماد: بتقول حاجه
عمر : لا
رن تليفون عماد وكانت أحلام
عماد بزعل: نعم
أحلام: اسمها نعم برضو
عماد : خير يا أحلام
أحلام: خلاص بقا ميبقاش قلبك اسود
عماد: وبعدين
أحلام: وبعددددين انت هتروح فرح عمر صح
عماد : طبعا وانا مع عمر دلوقت عندك مانع
أحلام: لا معنديش خالص
عماد: طب يلا سلام عشان مش فاضي
أحلام: استني بس
عماد: خيييير
أحلام بصوت طفولي: مش هتعدي عليا عشان نروح الفرح سوا
عماد : هاه
أحلام: هتعدي امتا بقا
عماد : وفين المبادئ وصحبتي والجو دا
أحلام: هو انا مقولتلكش
عماد: لا
احلام : بس توعدني الاول متقولش لعمر
عماد : وعد وعمر قولي يا حبيبتي
أحلام: اوعدني الاول
عماد : اوعدك
أحلام: اصل مريم هتروح الفرح
عماد : لا بتهزري دا علي كدا ممكن تحصل كارثه
أحلام: بتمني: يا رب
عماد: بعد الشر يا أحلام
أحلام: المهم هتعدي عليا امتا
عماد : الساعه ٧ تكوني جاهزه
أحلام: اوك يلا باي عشان الحق أجهز بس اوعي تقول لعمر
عماد : لا اقولو ايه
أحلام: سلام
عماد : سلام
عماد بعد ما قفل فضل يفكر في الي ممكن يحصل لو مريم جت الفرح وبعدين قال بصوت واطي
عماد : ربنا يستر
عمر : الله يسهلو
عماد : نعم
عمر: ايوه منا عارف الحب بهدله
عماد : حب وبهدله امشي يا عمر شوف وراك ايه
__عند مريم لبست فستان اسود طويل وحطت ملمع شفاه بسيط وكحل مما أظهر لون عيونها الجذاب وتركت شعرها لينسدل خلف ظهرها وكانت زي القمر بمعني الكلمه
__عمر لبس بدلته وكان وسيم جدا
__سهي كمان لبست فستانها الابيض وكانت ملكه
__احلام لبست فستان من اللون الاوف وايت وكانت حلوه جدا
__عماد كمان لبس بدله وكان وسيم برضو
عماد عدي علي أحلام وراحو الفرح سوا
مريم وصلت للقاعه
#ربنا يستر هيحصل ايه #تعالو نشووووف
مريم وصلت وعينها كانت بتدور علي حاجه ولقتها
مريم شافت عمر واقف لوحده فقالت في نفسها
( فرصتك وجت لعندك يا مريم )
__احلام وعماد كانو واقفين مع بعض وشافو مريم رايحه ناحيه عمر
عماد : استر يا رب
أحلام: متخافش مريم مش بتاعت مشاكل
عماد : عارف بس مريم اتغيرت يا أحلام
أحلام: ربنا يسترها
__اما عمر اتفأجا جدا لما شاف مريم لكن قرر يبان مش هامه حاجه
مريم بثقه : مبروك يا عريس
عمر بنفس الثقه : الله يبارك فيكي يا مريم هانم
مريم : وهيا فين العروسه الي قدرت تخطف قلب عمر بيه عبدالمجيد
عمر : بتجهز فوق
مريم بنبره سخريه: لا بس انت يا عمر وقعت واقف الصراحه مكنتش فكراك كدا خالص
عمر بصلها وسكت فكملت مريم
مريم: آخر حاجه كنت اتوقعها هو انك بتجري ورا الفلوس
عمر فضل باصص لها وساكت
مريم : ولاااا يكون عبدالمجيد بيه غصب عليك تؤ تؤ مهو في الحالتين لو انت مادي وبتجري ورا الفلوس  فدا شئ زباله سوري يعني في اللفظ اما بقا لو عبدالمجيد بيه يا حرام غصب عليك فدا يدل علي انك......معندكش شخصيه
بس من الواضح كدا انك معندكش شخصيه فاكر لما فضلت اهزقك وانت ساكت برضو ومبتردش زي دلوقت كدا بالظبط
__عمر برضو ساكت ومريم بتكمل
مريم: بس شكلك حلو وانت عريس بس المشكله انو المفروض اكون انا العروسه بس ربنا نجاني عارف لييييه
وقربت منه جدا وقالت
مريم: عشان انت واطي وحقير وزباله يا عمر
سابته ومشيت وعمر جواه مشاعر كتير اوووي
اما مريم كان في عيون بتراقبها من ساعت ما دخلت القاعه  وتقريبا العيون دي مبهوره بجمالها #يا تري مين
مريم راحت ناحية عماد واحلام
مريم: ازيك يا عماد
عماد : تمام يا مريم وانتي
مريم : كويسه جدا
أحلام: ايه الحلاوه دي يا روما
مريم بثقه: طول عمري
عماد : طب بعد اذنكو
عماد مشي راح ناحيه عمر
واحلام اول ما مشي قالت
أحلام: قولتيلو ايه يا مريم
مريم : الي المفروض اقولو من زمااااان
عبدالمجيد شاف مريم وراح لها
عبدالمجيد: مريم هانم ازيك
مريم : تمام يا عبدالمجيد بيه مبروك للمقدم عمر
عبدالمجيد: الله يبارك فيكي عقبالك
مريم: ميرسي
__اما عماد وعمر
عماد راح لعمر وكان واقف سرحان
عماد: خير يا عمر
عمر بوجع : فكراني واطي وحقير يا عماد واردف قائلا
يا رتني اقدر اقولها الحقيقه !!!!!
عبدالمجيد: عقبالك يا مريم
مريم : ميرسي
عبدالمجيد بعد ما مشي
أحلام: انا مش برتاح للراجل دا
مريم : ولا انا بس اعمل ايه نصيبي اشتغل معاه
راح ناحيه مريم سيف الهادي
سيف : مريم هانم منوره الفرح
مريم: ميرسي
سيف: تعالي اعرفك علي المدام وعلي عيله نبيل بيه الديب
مريم راحت مع سيف
سيف : يا جماعه اقدم لكم مريم هانم شريكتي انا وعبدالمجيد بيه ونبيل بيه
ناديه( زوجه سيف) : منوره يا مريم انتي صغيره اوي وحلوه كمان
مريم : ميرسي يا مدام دا من زوقك
نبيل : اهلا يا مريم هانم
مريم : اهلا يا نبيل بيه
نبيل: اعرفك آدم ابني
آدم بإعجاب : اهلا يا هانم
(ادم مهندس شغال مع نبيل في اواخر العشرينات وسيم ومظهره جذاب)
اومت مريم رأسها محيه لادم
نبيل : ودي ريم بنتي
ريم : اهلا يا مريم
(ريم في ال ٢٥ من عمرها طبعها هادي )
مريم : اهلا يا ريم
نبيل : ودي نور
نور : مشاء الله انتي حلوه اووي يا مريم
(نور في ال ٢٣ من عمرها جميله اوووي )
نبيل: ودي ماجي بنتي الصغيره
ماجي: اهلا
(ماجي في ١٨ من عمرها)
مريم: اتشرفت جدا بمعرفتكم يا جماعه
مريم ارتاحت جدا ل ريم ونور وماجي وحست انها تعرفهم من زمان
بعد شويه بدأت مراسم حفل الزفاف ودخل القاعه عمر وفي ايده سهي
مريم لما شافتهم اتخنقت وقررت تطلع هوا برا
أحلام: رايحه فين يا مريم
مريم: رايحه التوليت
أحلام مردتش تضغط علي مريم لانها عارفه الي هيا فيه
مريم طلعت برا وكانت الدموع في عنيها
سمعت صوت من وراها
الشخص : فعلا الجو جوا خنقه
مريم : نعم
الشخص : بس انتي مشاء الله جميله اووي
مريم: باشمهندس آدم مينفعش كدا
وهمت بالانصراف
آدم: خلاص خلاص خليكي انا الي هدخل
يا #تري آدم عاوز ايه من مريم وهل هو دا الي عيونه مراقبه مريم ولا في عيون كتير أعجبت بيها
__دخلت مريم القاعه وهي تتحاشي النظر الي عمر وسهي وقعدت في ترابيزه مع أحلام وريم ونور وماجي وكمان عماد وآدم !!!!!
ريم: وانتي عايشه مع مين يا مريم
مريم: ماما ماتت الله يرحمها من فتره
ماجي : طب وفين باباكي
مريم بعد فتره
مريم: بابا........مسافر
آدم: بس انتي شاطره جدا يا مريم انا بسمع عنك كتير
مريم ببرود: ميرسي
نور : بصو يا جماعه سهي انا مش مصدقه سهي وعمر
آدم: شفتي سهي الي كانت بتموت ف مؤمن تتجوز بكل سهوله كدا
مريم كانت بتابع الحوار وهيا هتموت من جواها
مريم قالت في نفسها ( ااااه مهو جواز مصالح بقا كل حاجه تهون عشان الفلوس)
أحلام بتسأل : هو فجأه كدا برضو سهي قررت تتجوز 
نور : اه فجأه كدا مع انها كانت بتحب عمر جدا
أحلام بصت لعماد وسكتت
ماجي: وهو مين تاني الي قرر يتجوز فجأه كدا
أحلام بتلعثم: اااآآآ....لا محدش
خلص الفرح ومريم روحت وجواها مشاعر كتير منها الوجع والخوف وكل الي مجننها ازاي عمر يطلع بيجري ورا الفلوس !!!
في بيت مريم
خيريه : اتاخرتي ليه يا مريم
مريم مبتردش
فاقت علي صوت خيريه
خيريه: مريم
مريم : نعم يا داده
خيريه: لا دا انتي مش معايا خالص
مريم : تصبحي علي خير يا داده
خيريه بذهول من حاله مريم : وانتي من اهله يا بنتي
مريم دخلت اوضتها وفضلت تعيط لحد ما صدعت ونامت
__عماد واحلام
في عربيه عماد
أحلام بوجع: مريم صعبااانه عليا اوووي
عماد : متخافيش هتبقي كويسه
أحلام بتمني: يا رب
عماد : بس ايه الحلاوه دي يا لومتي
أحلام وقد احمر وجهها: عمااااد !!
عماد : مش هنتجوز بقا انا بصراحه غيرت من عمر
أحلام: ركز وانت بتسوق يا عماد
عماد: احبك وانت مكسوف كدا
عماد وصل أحلام لبيتها وروح هو كمان بيته
__في بيت نبيل الديب
نور : بس يا بابي مريم دي طيبه اوووي
 وكويسه جدا
نبيل: اه فعلا يا نور هيا بنت ممتازه
ريم : انا حبيتها جدا علفكره هيا واحلام
ماجي: وانا كمان حبيتها بس هيا قافله علي نفسها اوووي
ريم : طبيعي بنت ف جمالها وظروفها وكمان مامتها متوفيه وباباها مسافر تبقي قافله علي نفسها
نور : ايه يا آدم محدش سمعلك صوت
آدم: لا انا هقوم عشان تعبان جدا
نبيل : وانا كمان يلا تصبحو علي خير
الكل: وانت من اهله
__في بيت عبدالمجيد
عبدالمجيد: عمر خلاص اتجوز
المتصل :.............
عبدالمجيد: قولتلك كل حاجه تمام
المتصل:.............
عبدالمجيد: مريم خلاص بقت تحت سيطرتي
المتصل:..............
عبدالمجيد: وانا ورايا غيرها
المتصل:..........
عبدالمجيد: وانا كمان هنام اليوم انهرده كان تقيل اوووي
قفل عبدالمجيد #يا تري كان بيكلم مين
__في بيت سيف الهادي
سيف: اخيرا ستي اتجوزت
ناديه: لا  اتجوزت مين مش اي حد ما عمر حسان
سيف : انا هنام تصبحي على خير
ناديه: وانت من اهل الخير
__اما عمر وسهي
سهي : انا حاسه اننا ف كابوس يا عمر
عمر: هنعمل ايه نصيبنا كدا يا سهي انا بس الي صعبان عليا مريم
سهي : انا معرفش ليه اهلنا بيعملو معانا كدا لولا انا قايله لمؤمن علي الي بينا كان زمانه اتجنن طب ما تقول ل مريم الحقيقه يا عمر
عمر : مقدرش
فلاش باااااااك
سهي : هو انت عاوز تتجوزني ليه
عمر : مفيش سبب محدد
سهي : ولو قولتلك اني بحب وبحبك جدا كمان
عمر: هقولك اتجوزيه وانا هساعدك علي كدا وهبقي مبسوط جدا لأني بصراحه انا كمان بحب وبحب جدا كمان
سهي : طب وبابا وإنكل عبدالمجيد انا بابا غصب عليا اتجوزك ولو مش اتجوزتك هيزعل مني جدا
عمر وقد افتكر شئ ما
عمر: طب انا عندي فكره
سهي : قول
عمر : احنا نتجوز عادي جدا لكن بعد فتره نفهمهم ان حصل بينا مشاكل ونطلق وكل حاجه ترجع زي ما كانت
عوده للوقت الحالي
عمر : يا تري مريم كرهتني
سهي: متخافش يا عمر الي بيحب عمره ما بيقدر يكره
عمر بتمني: يا رب
__صباح يوم جديد
في شركه مريم
امجد : محتاج تمضي ع الورق دا يا مريم
مريم : اوك سبيهولي اراجعه
امجد : بالنسبه ل موضع الشراكه بينك وبين عبدالمجيد ونبيل وسيف بالمشروع كويس جدا لكن عندي شويه ملاحيظ
مريم : خلاص الاجتماع الجاي حضرتك تحضر معانا
امجد: انا هقوم عشان ورايا شغل
مريم : اوك
مريم كانت مضغوطه وقررت........
__في بيت مريم
مريم بصوت عالي : داده يا داده
خيريه : نعم يا روما
مريم:انا مسافره يومين السخنه تيجي معايا
خيريه: لا يا حبيبتي امال مين يقعد في البيت
مريم: تمام انا همشي كمان ساعتين
مريم وصلت العين السخنه ونزلت في فندق
مريم كانت مرتاحه نفسيا جدا وكانت قاعده علي البحر ولقت فونها بيرن برقم متعرفوش
مريم: الو
المتصل : مريم
مريم : ايوه

المتصل: انا آدم الديب
مريم : اهلا يا باشمهندس
آدم: مفيش بطمن عليكي بس
مريم: ميرسي
آدم: مش ممكن اقابلك
مريم : لا الحقيقه انا واخده أجازه يومين مسافره
آدم: مسافره فين
مريم: أعتقد دي خصوصيات يا باشمهندس
آدم اتحرج جدا من الي قالته مريم
آدم: اوك لما ترجعي نتكلم بقا
مريم : اوك سلام
آدم: سلام
مريم قفلت مع آدم وقالت في (عاوز ايه ده كمان )
اما آدم فكان معجب جدا بمريم
مريم فضلت طول اليوم ونامت بدري من تعب السفر لكن صحيت بدري ونزلت علي البحر تشوف منظر الشروق وفضلت قاعده اكتر من ساعتين تقريبا سرحانه
لحد ما فاقت علي صوت
شخص ما : هو البحر حلو بس مش للدرجه انك تقعدي  ساعتين قدامه من غير ما تتحركي
مريم : في حاجه
الشخص: اعرفك مهندس حمزه المصري وانتي
(حمزه شاب وسيم جدا وجد جدا في شغله لكن في حياته هو شخصيه مرحه)
مريم جوبته بكل سهوله
مريم : مريم محرم
مريم وحمزه اتعرفو علي بعض وبقو صحاب
تاني يوم علي الغدا
حمزه : انا يا ستي عايش لوحدي ابويا وامي مسافرين كندا لكن انا بحب مصر جدا فقررت اعيش هنا واشتغل هنا عندي شركه صغيره علي قدي
 وبعدين كمل بنبره اعجاب تجاه مريم
وشكلي هستقر هنا
مريم بصتله واتكسفت جدا
حمزه: وانتي
مريم : انا برضو عايشه لوحدي ماسكه شركه امي الله يرحمها
حمزه: بس انتي صغيره اوووي علي شغل الشركات دا
مريم : اهو نصيب واردفت قائله انا هرجع القاهره انهرده
حمزه: لا بلييييز خليكي يومين ونرجع سوا
مريم : هفكر
حمزه: مفيش تفكير انتي موافقه صح بصي باين في عنيكي اصلا
مريم : خلاص هقعد اصلا انا مرتاحه هنا
حمزه : مرتاحه هنا ليه بتهربي من ايه هناك
مريم : من الشغل
حمزه : هعمل نفسي مصدقك
مريم فضلت طول اليوم مع حمزه وداها أماكن كتير مكنتش راحتها قبل كدا
__ عند أحلام كانت بترن علي مريم وفونها مقفول طبعا قلقت عليها جدا ومكنتش عارفه تعمل ايه فقررت ترن علي عماد
الي كان قاعد مع عمر
رن فون عماد وكانت أحلام
عماد : كنت لسه بفكر فيكي
أحلام: مش وقته خالص يا عماد
عماد: في ايه يا حبيبتي
أحلام: مريم
عماد : مالها
أحلام: من ساعت ما سافرت وهيا قافله فونها ومعرفش عنها حاجه
عماد : متعرفيش نازله ف فندق ايه
أحلام: يا عماد بقولك معرفش عنها حاجه
عماد: طب اهدي وانا هتصرف
عماد بعد ما قفل
عمر : فيه ايه
عماد : مريم منعرفش عنها حاجه بقالها يومين
عمر بخضه: يعني ايه هيا مش في بيتها
عماد: لا هيا اصلا مسافره السخنه يومين ومن ساعت ما سافرت فونها مقفول
عمر بعصبيه: هتكون راحت فين يعني
عماد : اهدي يا عمر الناس بتبص علينا
عمر : انا ماشي
عماد: رايح فين
عمر : لازم اعرف مريم فين واطمن عليها
عماد: لو وصلت لحاجه قولي
عمر: اوك ولو مريم كلمت أحلام قولي برضو
عماد: تمام
__ عند عمر في البيت
سهي: اهدي يا عمر هتكون راحت فين يعني
عمر : مش عارف
سهي: هيا اكيد مضايقه شويه وحابه تبعد عن الناس ان شاء الله تكون بخير
عمر بتمني: يا رب واردف قائلا: لا انا لازم اسافر السخنه
سهي : مش انت كلمت صحبك واول ما هوصل لها اكيد هيكلمك وبعدين هتسافر ولو هيا فعلا كويسه لما هتشوفك اكيد هتكسفك وتقولك جاي ليه
عمر سكت لان كلام سهي صح
بعد شويه رن فون عمر وكان صاحبه
عمر بلهفه: وصلت ليها
المتصل:..........
عمر : يعني هيا كويسه
المتصل:..........
عمر: واحد مين
المتصل:.........
عمر: ماشي شكرا جدا يا احمد
بعد ما قفل
سهي: طمني يا عمر
عمر: كويسه
سهي: الحمدلله واردفت قائله: مالك يا عمر
عمر بشئ من العصبيه: الهانم قافله فونها واحنا هنتجنن عليها وهيا هناك رايحه جايه مع واحد منعرفوش
سهي : واحد....واحد مين
عمر : معرفش انا هكلم عماد عشان يطمن أحلام
عمر رن علي عماد وطمنه ان مريم كويسه وقاله يطمن أحلام
__في السخنه
بليل علي البحر مريم وحمزه كانو قاعدين وحمزه كان بيغني لان صوته حلو اووي ولما خلص
مريم: صوتك حلو اووي يا حمزه
حمزه : انتي احلي
مريم وقد احمر وجهها: طب انا هطلع انام بقا
حمزه: خليكي شويه
مريم: لا تعبت خلاص
حمزه: ماشي يلا بينا
مريم وحمزه كل واحد طلع علي اوضته
عند حمزه كان مبسوط اووي وكمان معجب بمريم جدا #يا تري هيحب مريم ولا ايه
اما مريم لما دخلت اوضتها فضلت تفكر في حمزه وقالت في نفسها ( لا اوعي تتعلقي لحد تاني يا مريم )
مريم افتكرت ان فونها مقفول بقاله يومين فقالت
مريم: زمان أحلام وداده خيريه قالبين عليا الدنيا وفعلا فتحت الفون ولقت مسجات كتير من أحلام وخيريه
مريم رنت علي أحلام
أحلام بلفهه : مريم انتي كويسه
مريم : انا الحمدلله يا أحلام
أحلام: انتي بتستهبلي بقالك يومين قافله فونك
مريم: معلش يا أحلام نسيت خالص انو مقفول
أحلام: انا كنت هموت من القلق عليكي
مريم: بعد الشر عنك انا كويسه والله
أحلام: هتيجي امتا
مريم : بعد بكرا
أحلام : تيجي بالسلامه ومش تنسي تكلمي داده خيريه عشان قلقانه عليكي جدا
مريم: اوك
مريم قفلت مع أحلام وكلمت خيريه وطمنتها عليها
__اما أحلام قررت ترن علي عماد عشان تطمنه علي مريم لقت فونها بيرن وكان عماد
أحلام بفرحه: مريم كويسه يا عماد
عماد : دا انا كنت بكلمك عشان اطمنك عليها
أحلام: وانت عرفت انها كويسه منين
عماد: عمر
أحلام: عمر........
__بعد يومين في السخنه
حمزه: خلاص هنرجع ومش هشوفك
مريم : لا اكيد هنتقابل
حمزه: اوك يلا عشان نتغدي ونمشي
مريم : اوك يلا
مريم وحمزه رجعو القاهره
مريم قابلت أحلام
أحلامعلي فكره وحشتيني
مريم : وانتي كمان وحشتيني اووي
أحلام: انا وعماد قررنا الفرح يبقي كمان شهر
مريم: بجد الف مبروك
أحلام كانت لسه هتتكلم وتحكي لمريم عمر عمل ايه عشان يطمنها عليها ف فون مريم رن
وكان حمزززه
مريم بفرح: حمزه
حمزه: مبتسأليش قولت اسال انا
مريم : سوري يا حمزه انت عارف الشغل وكمان بقالي كام يوم مكنتش موجوده
حمزه: المهم انتي كويسه انا بطمن عليكي بس
مريم: انا تمام
حمزه: ماشي سلام
مريم: سلام
مريم بعد ما قفلت
أحلام بصت لها وطبعا كدا مش هتعرف تكلمها عن عمر
أحلام: مين حمزه دا
مريم : هحكيلك........
__عمر وعماد كانو مع بعض
عماد: مريم رجعت
عمر : اها طيب
عماد : علي فكره فرحي انا واحلام كمان شهر
عمر: مبروك يا عماد
عماد : الله يبارك فيك يا عمر طب هتيجي انت وسهي
عمر بتردد: اااه....اكيد
__بعد اسبوع
في شركه مريم
امجد : كدا كلو تمام يا مريم
مريم: تمام
دخلت السكرتيره وقالت
داليا: مريم هانم في واحد برا عاوز يقابلك اسمه حمزه المصري
مريم: حمزه....خليه يتفضل
امجد: طب انا همشي بقا
مريم: اوك
حمزه دخل عند مريم ولما شافته قامت
مريم: ازيك يا حمزه
حمزه: انا تمام واردف قائلا : وحشتيني قولت اجي اشوفك
مريم بخجل : تشرب ايه
حمزه : قهوه مظبوط
مريم: منور الشركه كلها
حمزه قعد مع مريم شويه وبعدين مشي
__بعد شهر كان فرح أحلام وعماد
طبعا مريم فضلت مع أحلام طول اليوم واحلام كانت جميله جدا في الفستان
*عماد كان مبسوط اووي عشان اخيرا هيتجوز أحلام
* أحلام ومريم عزمو ريم ونور وماجي وطبعا عماد عزم آدم وجم الفرح ومريم فرحت لما شافتهم
*عمر وسهي راحو الفرح ولما مريم شافتهم تظاهرت بالامبالاه
*مريم طبعا عزمت حمزه ولما عمر شافه حس ان غيران جدا منه خصوصا أن شكل علاقته بمريم كويسه
خلص الفرح ونتمني لعماد واحلام حياه سعيده

___________
بعد مرور خمس شهور
__احلام اكتشفت انها حامل وكانت مبسوطه انها هتبقي ام وكمان عماد فرح جدا وطبعا مريم اتبسطت عشان أحلام وعماد لانها بتحبهم جدا
__علاقه مريم وريم ونور وماجي بتتحسن وبقو اصحاب جدا وكمان آدم بطل يرخم عليها لكن برضو فضل معجب بيها
__عمر وسهي فشلو في الخطه الي كانو رسمينها ومعرفوش يطلقو
__في الشغل مريم تألقت جدا وأصبحت معروفه وكمان علاقتها بنبيل كانت كويسه اما سيف مكنتش بترتاح ليه خالص
__اما حمزه ومريم علاقاتهم بقت كويسه وطبعا مريم حكت لحمزه علي الي كان بينها وبين عمر  و#شكلنا كدا هنبل الشربات قريب
ودا الي كان تاعب عمر وخايف مريم تكون لحد غيره
__عند عبدالمجيد في البيت
كان بيكلم حد في الفون
عبدالمجيد: الشحنه هتوصل انهرده بليل
المتصل : اهم حاجه مريم مش تتأذي
عبدالمجيد: انا مرتب كل حاجه
المتصل : تمام
#يا تري عبدالمجيد بيكلم مين وايه حكايته وليه الشخص الي بيكلمه خايف علي مريم كدا
__ بليل في بيت مريم
رن جرس الباب
خيريه: خير مين الي هيجي بليل كدا
مريم : افتحي يا داده
فتحت خيريه وكانت الصدمه
 ظباط وعساكر كتير
الظابط: فين مريم محرم
مريم بتردد: انا..... خير يا حضره الظابط
الظابط : معايا امر من النيابه بالقبض عليكي
مريم بخوف: ليه
الظابط : بعد اذنك يا انسه اتفضلي معايا
مريم: داده كلمي أحلام وخلي عماد يكلم انكل امجد
مريم راحت مع الظابط وهيا مش عارفه عملت ايه
#ربنا يستر
خيريه كلمت أحلام وكان الوقت متاخر جدا
أحلام بخضه: خير يا داده
خيريه : الحقيني يا أحلام مين اخدوها
أحلام: مين دول الي اخدوها بالراحة يا داده فهميني
خيريه : ظباط وعساكر كتير جم اخدوها معرفش ليه
أحلام: متقلقيش يا داده خير ان شاء الله
__عند أحلام
أحلام صحت عماد من النوم
أحلام: عماد......قوم بسرعه يا عماد
عماد : في ايه يا أحلام
أحلام: مريم قبضو عليها
عماد: ايه بتقولي ايه وهيا فين دلوقت
أحلام : معرفش خدوها فين اتصرف يا عماد
عماد مكنش قدامه غير أنه يكلم عمر وفعلا رن عليه
عمر : انت لسه صاحي يا ابني
عماد : مصيبه يا عمر
عمر بخضه : في ايه
عماد: مريم في ظابط قبض عليها من البيت
عمر: بتقول ايه
عماد: زي ما بقولك
عمر: اقفل وانا هتصرف
عمر قفل وطبعا كلم صحابه عشان يعرف مكان مريم
__عمر عرف مكان مريم وكلم عماد
عماد: وصلت لايه
عمر: في قسم......
عماد: ليه خدوها يا عمر
عمر : تجاره سلاح
عماد: لا انت بتهزر صح
عمر: هي دي الحقيقه
عماد: وانت رايح فين دلوقت
عمر : رايح لها
عماد: تمام وانا جاي سلام
قفل عماد مع عمر
أحلام: انا جايه معاك
عماد : هتروحي فين وانتي حامل وتعبانه كدا
أحلام: مش هسيب مريم يا عماد
عماد: طب يلا بسرعه يا أحلام
__اما مريم
في القسم
مريم: انا عوزه اعرف انا هنا ليه
الظابط: تسهيل دخول سلاح في شحنه خامات لا وايه داخله باسمك
مريم : سلاح!!!
الظابط: لا متقوليش اتفأجاتي
مريم : انا معرفش حاجه عن الي بتقوله
الظابط: مهو لازم متعرفيش حاجه
خبطت الباب ودخل عسكري
العسكري : فيه واحد عاوز يدخل لحضرتك يا سياده الرائد
الظابط : خليه يدخل مهو يوم باين من اوله
دخل الشخص وكان مفجأه لمريم !!!
عمر : مقدم عمر حسان
الظابط: اهلا يا باشا اكيد حضرتك غني عن التعريف
عمر موجه حديثه لمريم : فيه ايه يا مريم
مريم بصتله ومردتش
الظابط: هيا تبعك يا باشا
عمر : بعد اذنك تسبنا شويه لوحدنا
خرج الظابط وساب عمر ومريم لوحدهم
عمر: ممكن تفهميني ايه الموضوع دا
مريم : معرفش يا عمر
وبدأت في البكاء
عمر : اهدي عشان نوصل لحل
جه عماد واحلام وكمان امجد
__مريم اتعرضت علي وكيل النيابه ولكن....
بعد ما خرجت من عند وكيل النيابه
أحلام: مريم حصل ايه
مريم مردتش لكن كانت حالتها صعبه جدا
امجد: ٤ أيام علي ذمه التحقيق
عمر: اعمل اي حاجه يا استاذ امجد
امجد : المشكله ان مريم ماضيه علي كل الأوراق معرفش دا حصل ازاي
__في الوقت الي جه حمزه (طبعا عرف أن مريم اتقبض عليها من خيريه )
حمزه راح علي مريم
حمزه بلهفه: مريم حصل ايه
مريم : معملتش حاجه
عمر لما شاف حمزه كان عاوز يخنقه وقال في نفسه ( هيا نقصاك انت كمان ايه الي جابك )
__كمان نبيل وآدم وريم ونور راحو لمريم معرفوش يشوفو مريم لكن شافت حمزه وعماد وعمر
__رن فون عمر
عمر: الو
المتصل:......
عمر : انت متأكد
المتصل:.......
عمر: امتا الكلام دا
المتصل:.......
عمر : تمام
__نبيل كان مع امجد وعصام ( محامي نبيل ) وكان خايف جدا علي مريم
نبيل: وبعدين لازم تشوفو حل مريم لازم تخرج
عصام : الموضوع دا في حاجه من اتنين ملهمش تالت
امجد : ايه
عصام : يا فعلا مريم ليها يد ف الموضوع دا يا الموضوع دا مترتب والي عمل كدا رتبها صح
امجد : المشكله الامضا بتاعت مريم ومريم قالتلي ممضتش علي حاجه
نبيل مسك الورق بتاع القضيه واتصدم من الي شافه.......
#يا تري اتصدم ليه
نبيل : هو مريم اسمها ايه بالكامل
امجد:مريم..........
__عند عمر وسهي
عمر دخل البيت وكانت سهي مستنياه
سهي بلهفه: عمر طمني مريم عامله ايه
عمر : مش تمام خالص يا سهي
سهي: وبعدين
عمر: معرفش واردفت قائلا سهي انتي آخر مره كلمتي مؤمن امتا
سهي : بقالي فتره معرفش عنه حاجه

عمر بتردد وبعدين قال
عمر: مؤمن اتجوز وسافر امريكا
سهي بصدمه: بتقول ايه
عمر: زي ما بقولك
سهي اتصدمت وتعبت واغمي عليها وداها للدكتور وبقت كويسه ورجع تاني ل مريم
__مريم كانت في حاله صدمه ومكنتش مصدقه الي بيحصلها
__عمر وعماد وآدم وكمان حمزه اجتمعو عشان يلاقو حل في حكايه مريم وطبعا عمر مكنش طايق حمزه!!!!!
فضلو يتكلمو ولكن موصلوش لحل.....
عماد: احنا كدا مش هنوصل لحاجه
حمزه : الي عمل كدا ليه مصلحه انو يزحلق مريم من سكته
آدم: مريم ماسكه الشغل مكان مامتها وملحقتش تعمل عداء من حد
عمر كان ساكت وافتكر شئ !!!!!
عمر وقف وقال
عمر: انا ماشي
عماد: رايح فين
عمر: مشوار مهم
مشي عمر وراح.......
__عند عبدالمجيد كان بيكلم حد في الفون
المتصل : مريم لازم تخرج
عبدالمجيد: من مصلحتنا انها تفضل جوا شويه
المتصل: مريم لو مخرجتش هقلب الدنيا والكل هيضر
عبدالمجيد: انتي خايفه عليها كدا ليه امال لو كانت بنتك بجد بقا
المتصل: قولتلك مريم تخرج يا مش هيحصل كويس
عبدالمجيد: منا برضة قولتلك ان مصلحتنا كدا يا كاميليا !!!!!
عمر كان واقف برا وسمع كل حاجه
عمر بصدمه: بابا وكاميليا !!!!!!

عمر اتصدم جدا من الي سمعه ومشي وهو مش عارف يروح فين ولا يعمل يعمل ايه
__عند نبيل
كان قاعد وهيتجنن ويعرف الحقيقه جاله تليفون
المتصل:...........
نبيل:انت متاكد
المتصل:.........
نبيل: يعني مريم تبقي.....
__عمر اتصل لعماد اتقابلو
عماد بصدمه: انت متأكد من الي بتقوله دا
عمر : للاسف اتاكدت انا سامع كل حاجه بوداني يا عماد
عماد : معني كدا ان ابوك
عمر : تاجر سلاح
عماد: وكدا هو الي دخل مريم السجن طب ليه يعمل كدا واردف قائلا: وكاميليا ازاي عايشه
عمر : كان لازم افهم من زمان من ساعت ما اجبرني اتجوز سهي
فلاش باك
عبدالمجيد: عمر انت هنتجوز سهي بنت سيف الهادي
عمر: يعني ايه الي حضرتك بتقولو دا
عبدالمجيد: زي ما سمعت
عمر بدهشه: طب ومريم
عبدالمجيد: مفيش مريم
عمر : انا مش هتجوز غير مريم
عبدالمجيد: يبقا هتصلي عليها وتدفنها قبل ما تفكر تتجوزها
باااااك( عوده للوقت الحالي)
عمر : اول مره كنت اشوف نظره الشر في عيون ابويا واردف بعصبيه : كان لازم احمي مريم
عماد: انا مش مصدق كل الي بيحصل دا
عمر : ولا انا حاسس اني في كابوس
عماد: ومريم هتطلع ازاي
عمر: يلا بينا يا عماد انا عارف هعمل ايه
__عند نبيل في البيت
كان نبيل قاعد مع آدم
آدم: يعني ايه الي حضرتك بتقوله دا
نبيل: مريم تبقي بنت اخويا واخت ريم ونور
(للعلم ريم ونور مش بنات نبيل لكن بنات اخوه الي كان تعبان ومات  ومراته سافرت بعد ما اتجوز عليها ومات بعدها بفتره قليله وسابتهم لنبيل وهو رباهم واعتبرهم زي آدم وماجي عشان كدا لما بيعرفهم للناس بيقول انهم بناته )
آدم: مش المفروض مرات اخوك التانيه دي ماتت في حادثه قبل وفاه عمي
نبيل : ودا الي مجنني ازاي كلهم بيقولو انها لسه ميته من فتره قليله
__عمر راح لوكيل نيابه عارفه وبيثق فيه وعماد كان معاه
شريف : عمر انت جاي تبلغ عن ابوك
عمر: بالظبط كدا
شريف : عارف انت بتعمل ايه ولا الصدمه مأثره عليك
عمر : عارف كويس انا بعمل ايه
شريف : لازم يكون ف دليل مادي
عمر : عارف وانا جاي عشان اخد اذن نيابه بالتسجيل لابويا
شريف : وهتحط التسجيلات دي فين
عمر : في االبيت عند بابا لازم اوقعه هو وكاميليا وسيف ومريم تطلع برءاه
عماد: الحكايه مش سهله يا عمر
عمر: الي غلط لازم يتعاقب علي غلطته
__عمر فعلا سجل لباباه وبقا معاه دليل علي براءه مريم وتورطه هو وسيف وكاميليا  وادي التسجيلات ل شريف
شريف : بس احنا كدا منعرفش مكان كاميليا
عمر : انا مراقبه وعارف مكانها
__عبدالمجيد وكاميليا اتقبضو عليهم لكن سيف قدر يهرب في آخر لحظه وكانت مفاجأه للكل وصدمه لمريم ان كاميليا عايشه وأنها السبب في وجودها ف السجن
__عمر راح لابوه
عبدالمجيد: عمر كنت عارف انك جاي
عمر: انا مش جاي عشانك انا جاي اسالك ليه عملت كدا
عبدالمجيد: انا معملتش حاجه
عمر : لسه بتكابر وانت مقبوض عليك والدليل موجود واردف قائلا انا ميشرفنيش انك تبقي ابويا
عمر سابه ومشي راح ل سهي
سهي: كل دا بيحصل ليه يا عمر
عمر : قدرنا ونصيبنا
سهي : انا مليش غيرك دلوقتي يا عمر
عمر: وانا مش هسيبك يا سهي
سهي بدأت في البكاء وعمر اخدها في حضنه لأول مره !!!
__اما مريم
كان معاها عماد واحلام
مريم: ازاي كاميليا مش امي
عماد : اهدي يا مريم
أحلام: الحقيقه اكيد هتبان
مريم: حقيقه ايه انا هروح لها
في اللحظه دي رن جرس الباب وكان حمزه ودخل لقي مريم بتقول هروح لها
حمزه: رايحه فين يا مريم
مريم : هروح ل كاميليا لازم اعرف الحقيقه
حمزه : انا هاجي معاكي
أحلام: احنا هنستناكي هنا يا مريم
مريم وحمزه
بعد ما مشيو
أحلام: صعبان عليا مريم اووي
عماد: المفاجآه صعبه ع الكل
مريم راحت لكاميليا
__في الوقت دا نبيل راح ل مريم عشان يقولها الحقيقه وعرف انها راحت ل كاميليا وقرر يروح لها هناك
مريم شافت كاميليا وطبعا حمزه مع مريم
كاميليا: مريم
مريم بصت لها ومقلتش غير....
مريم : عوزه اعرف الحقيقه
كاميليا : حقيقه ايه
مريم : مين امي وفين ابويا وازاي كنتي ميته وطلعتي عايشه وليه تعملي فيا كدا وتلفقي لي قضيه
كاميليا ساكته
مريم بصوت عالي : ردي عليا ليييه
كاميليا : هو السبب
مريم : مين
كاميليا: عبدالمجيد
مريم : مين امي
كاميليا : اختي الي ماتت وبنتي راحت معاها
واردفت قائله: انا اصلا اسمي كريمه
 من ١٨ سنه كاميليا اختي اخدت ايناس بنتي  عشان كنت تعبانه وراحو عشان يجبوكي من المدرسه وهما في الطريق ليكي عملو حادثه وماتو
انا كنت متجوزه عبدالمجيد  لما مراته ام عمر ماتت
لما ماتو هو الي غير اسمي من كريمه ل كاميليا 
واخدت وربيتك وطبعا اخدت فلوس كاميليا
لكن هو طبعا كان متجوز كريمه وقدام الناس كريمه ماتت
هو الي خلاني إتأجر ف السلاح وهو الي خلاني اعمل نفسي ميته وهو الي عمل كل حاجه لكن والله يا مريم لما عرفت انو عاوز يأذيكي وقفت له وقالي انو هيخرجك لولا الي حصل
#نبيل كان سامع كل حاجه  وادخل لما مريم قالت
مريم: كدب كل دا كدب
نبيل: لا مش كدب يا مريم
كريمه: نبيل
نبيل موجه  : زمان كنتي نضيفه يا كريمه لكن مكنتش اعرف ان هيوصل بيكي الحال لكدا
واكمل كلامه موجه حديثه ل مريم
انتي تبقي بنت اخويا يا مريم
مريم : لا كفايه تعبت
وفجاه اغمي عليها وحمزه قال :مريم
__مريم فاقت واكتشفت أن فعلا نبيل يبقي عمها ونور وريم أخواتها كانت فرحانه جدا
وكمان عرفت ان عمر اتجوز عشان يحميها من ابوووه واعتذرت له علي الي قالته وبقت صاحبه سهي
__حمزه فضل جنب مريم لانه باختصار حبها جدا
__عمر فضل يدور ورا سيف
__سيف : عمر دا هيفضل يدور ورايا لحد امتا
لا انا لازم اوقفه عند حده وانا عارف نقطه ضعفه كويس جدا
في يوم  مريم وسهي وريم ونور وماجي واحلام خارجين في مول
مريم : انا هروح التوليت
احلام: متتاخريش يا روما
مريم : حاضر يا كرومبتي 
ضحك الجميع
اما مريم لما جت تدخل التوليت لقت حد بيحط حاجه علي بوقها وفقدت الوعي!!!
البنات برا
نور : هيا مريم اتأخرت ليه
ريم : تعالي نشوفها
راحو التوليت لكن مش لقوها
االكل فضل يدور علي مريم لكن مش لقوها
اتصلو ب عماد وعمر وآدم وكمان حمزه وكلهم اجتمعو....
حمزه : يعني ايه راحت فين
آدم: ما تفهومنا حصل ايه
ريم ببكاء: احنا  كنا قاعدين عادي ومريم راحت التواليت لكن اتأخرت ومرجعتش فضلنا ندور عليها مش لقينها وكمان فونها مقفول
رن فون عمر وكان!!!!
المتصل: لو عاوز مريم تبطل تفقتش ورايا لحد ما اخرج من البلد !!!!!!!!!
عمر لسه هيرد الفون قفل
عمر: سهي تعالي عوزك
بعد ما مشيو
أحلام: هما راحو فين وسابونا ف الي احنا فيه دا
عماد : خير يا أحلام هنلاقيها ان شاء الله
__عمر وسهي
سهي : في ايه يا عمر
عمر : ابوكي فين
سهي: معرفش يا عمر من ساعت الي حصل وانا مسالتش علي ماما ولا عوزه اعرف هو فين
عمر: ابوكي الي خطف مريم
سهي : بتقول ايه
عمر: لازم اعرف مكانه
سهي : اطلع يا عمر ع عندنا في البيت
عمر: ليه
سهي: انا هقولك توصل لمريم ازاي
__فعلا عمر وسهي راحو البيت عند سيف
ناديه: لسه فاكره ان ليكي ام يا سهي
سهي : فين بابا
ناديه: سهي انا مليش دعوه بالي بيحصل دا
سهي : بابا خطف مريم
ناديه: ايه
سهي : بيهدد عمر بيها عشان يعرف يخرج من البلد واردفت قائله ماما ارجوكي لو انتي فعلا ملكيش دعوه قوليلي هو فين
ناديهوالله معرفش عنه حاجه
سكتت حبه وبعدين
ناديه: سهي لينا فيلا قديمه في....... اكيد هو هناك
سهي قالت لعمر
واتصل علي عماد وآدم وحمزه
وفعلا راحو هناك لقو حراسه كتير
عمر : يبقي فعلا سيف ومريم هنا
عماد: هندخل ازاي
عمر فهمهم مداخل ومخارج الفيلا زي ما ناديه قالت لسهي
عمر : تعالي يا آدم معايا هندخل  من ورا وانت يا  حمزه خد عماد وخشو من هنا
فعلا دخلو جوا وفضلو يدور علي مريم لحد ما واحد من رجاله سيف شاف حمزه وعماد
اما عمر وآدم سمعو صوت ضرب نار.....
ولقو اتنين من رجاله سيف وراهم ومسكوهم
واخدوهم لمكان سيف ولقو عماد وحمزه متكتفين و سيف ماسك مريم بأيد والايد التانيه مسدس
سيف: لا فكر حلوه يا كابتن سهلتلك الدخول اما الخروج بقا ف شكلكو هتخرجو علي نقاله دا لو حد شم خبر عنكو يعني
عمر: متفرحش اووي يا سيف
سيف: سيف من غير عمي دا انا حتي حماك يعني
عمر: انا ابو مراتي مات
سيفمات امال مين الي قدامك دا
عمر : مشي مريم وحمزه وآدم وعماد وانا هفضل معاك لحد ما تخرج من البلد
سيف  بنبره وقحه تجاه مريم : بس انا خلاص قررت مش هخرج  لوحدي
حمزه : دا نجوم السما اقربلك
عمر : بتحلم يا سيف
سيف لمريم : شايفه الرجاله بتتخانق عليكي ازاي بس انا خلاص مش هسيبك
في لحظه انشغال سيف مع مريم نط عليه عمر وخد منه السلاح وبدأ ضرب النار يشتغل
وطبعا البوليس جه لان عمر بلغهم قبل ما يدخل الفيلا
اما مريم كانت مستخبيه وشافت سيف هيضرب عمر  بالنار
مريم وهي بتجري علي عمر
مريم: عمررررر!!!
مريم وصلت لعمر لكن......
ألطلقه طلعت وجت في
مريم
في اللحظه دي حمزه مسك سيف  ولما اضرب النار
حمزه بصوت عالي : مررررريم!!!
عمر: مريم قومي عشان خاطري
مريم بتبصله والدموع ف عنيها
الشرطه مسكت سيف وباقي رجالته
آدم: يلا نلحقها يا عمر
مريم بصعوبه: معدش وقت خلاص
عمر: ليه عملتي كدا
مريم : انت ضحيت عشاني واستحملت مني كتير اووي وكمان عاوز تموت عشاني
حمزه : قوم يا عمر عشان نلحقها
مريم : حمزه بجد انا ظلمتك اووي معايا
وبصت لعمر وقالت
#قدري اني اموت بين ايدك زي ما اول حب في حياتي اتولد علي ايدك يا عمر
وكانت الصدمه............موت مريم
صدمه للكل وحزن كبير اوووي مش هيروح بالساهل
مريم ماتت وهيا بتنقذ عمر من الموت

بعد ٣ سنين
_احلام خلفت وجابت بنت سمتها مريم وعماد كل ما يعمل معرض لازم يرسم لوحه ويسميها مريم ولما تتباع يتبرع بتمنها علي روح مريم
__عمر وسهي عاشو زي اي زوجين وعمر حب سهي جدا وكمان سهي حبته وسهي خلفت ولد سمو حمزه لان علاقه عمر وحمزه بقت كويسه جدا خصوصا أن الي كانو بيتخانقو عليها راحت
__ادم اتجوز وعايش مع ماجي و نبيل الي حزن جدا لموت مريم
__نور اتخطبت وفرحها هيبقي قريب جدا
__اما حمزه ف اتجوز ريم اخت مريم وعاشو مع بعض حياه كويسه جدا
__عبدالمجيد اتحكم عليه ب ٢٥ سنه سجن __سيف ماااات
__كاميليا او كريمه اتجننت
ودي كانت حكايه مريم او بمعني اصح #قدر مريم
#قدري